דעם מפלגת פועלים מסכמת את מערכת הבחירות לכנסת ה-18

מזכירות מפלגת דעם ערכה ביום א' 15.2 ישיבה מורחבת לסיכום מערכת הבחירות ותוצאותיה, וכן לקביעת תכנית העבודה של המפלגה לתקופה הקרובה. המזכירות אימצה מסמך מפורט שהציג את עיקרי ההערכות המדיניות של דעם, סיכום פעילותה וכן את המסקנות שיש להסיק מהבחירות.

המלחמה חיזקה את הימין, דעם תתרכז במאבק באבטלה ובעוני

מזכירות מפלגת דעם ערכה ביום א' 15.2 ישיבה מורחבת לסיכום מערכת הבחירות ותוצאותיה, וכן לקביעת תכנית העבודה של המפלגה לתקופה הקרובה. המזכירות אימצה מסמך מפורט שהציג את עיקרי ההערכות המדיניות של דעם, סיכום פעילותה וכן את המסקנות שיש להסיק מהבחירות.


תוצאות הבחירות מצביעות בברור על ההתחזקות של הימין, נסיגה משמעותית של השמאל הציוני והישג מוגבל של המפלגות הערביות. מפלגת דעם זכתה ב-2,645 קולות, שהם פחות באלף מהקולות שבהן זכתה המפלגה בשנת 2006. עם זאת קבעה המזכירות כי מסע הבחירות, שבראשו עמדה אסמא אגברייה-זחאלקה, הגיע לציבורים חדשים עם מסרים נוקבים אודות החברה והפוליטיקה בישראל. ניכרה אהדה מופגנת לפועלה ומסריה של המפלגה. תשדיר המפלגה, שנעשה בהתנדבות של יוצרים מהשורה הראשונה זכה לתגובות טובות מאד. גם אם מכלול ההישגים האלו לא התבטאו בקולות מספיקים בקלפי, פעילים חדשים הביעו רצון להצטרף למפלגה ולפעול בשורותיה. מפלגת דעם נחושה להמשיך בפעולתה השיטתית להגנה וארגון העובדים בישראל. נושא העוני והאבטלה, בצל המשבר הפוקד את העולם וישראל יעמוד בראש סדר עדיפויותיה של המפלגה.
להלן סיכום עיקרי מסמך הסיכום של דעם:
נצחון הימין הישראלי – תוצאות הבחירות לכנסת ה-18 חזקו באופן ברור את מפלגות הימין שזכו ב-65 מושבים. תוצאה זו מבטאת את חוסר המעש של הממשלה, שקיבלה מנדט להתקדם בתהליך שלום אך בזבזה אותו בניהול שתי מלחמות ובפרשיות שחיתות. חוסר ההנהגה של ממשלת אולמרט-לבני, והדשדוש במקום, חזקו את החמאס ועודדו מגמות שוביניסטיות בישראל. אלו קבלו את ביטויים בתמיכה מקיר אל קיר במלחמה האחרונה, והתרחקות מההבנה שהמשבר בין ישראל לפלסטינים יוכל להפתר רק על שולחן המו"מ.
התחזקות הימין באה על חשבון מפלגות השמאל הציוני אשר איבד שליש מכוחו לעומת הכנסת הקודמת (16 מושבים לעבודה ומרץ במקום 24 שהיו להם עד כה). התחזקות הימין מותירה את הזירה הישראלית סבוכה מאי פעם. לאור המציאות המדינית והכלכלית באזור ובעולם יהיה חייב מי שירכיב את הממשלה לנווט עצמו מול משבר כלכלי גלובאלי, שלטון חדש בארה"ב ומגמה עולמית להביא להסדר באזור, כאשר בכנסת יש רוב למפלגות שמתנגדות לכל ויתור. אין ספק שאנו בפני מצב של שיתוק שיוליד קשיים ואולי בחירות מוקדמות שוב.
השמאל הציוני הובס: הירידה הגדולה במעמדו מבטאת את הסתירות בהן נתון מחנה זה בעיקר על רקע תשע שנים של מלחמות דמים עם הפלסטינים ומול לבנון. מפלגת העבודה היתה שותפה במשך כל השנים האלו לכל פעולות הדיכוי והמלחמות נגד הפלסטינים, החל מחומת מגן, מלחמת לבנון השניה והמלחמה בעזה. אהוד ברק שאימץ את הסיסמא של "אין פרטנר", נתן יד לבניית הקונספציה ה"חד צדדית" שהרחיקה את האזור משלום .
מרץ מצידה לא הציגה מדיניות אלטרנטיבית. היא תמכה בכל הצעדים החד צדדיים שבהם נקטה ישראל ולאחרונה אף תמכה במלחמה האכזרית בעזה. כדי לחמוק מהצורך להתמודד עם השאלות המדיניות עשתה מרץ נסיון לגייס לצדה כמה "כוכבים" ולבנות עצמה כדוברת של אג'נדה סוציאל דמוקרטית ירוקה באשליה כי מדובר בתנועה חדשה.
הבחירות רשמו הישג מוגבל למפלגות הערביות. הן הגדילו את כוחן בכנסת במושב אחד (11 במקום 10) וזאת תוך ניצול מוצלח של תחושת הזעם ששררה בציבור הערבי אחרי המלחמת עזה. ראשי החמולות וקבלני הקולות, שנהגו בעבר לעבוד עבור המפלגות הציוניות (זכו ב-28% מקולות הערבים בבחירות 2006 ורק 18% מהקולות הפעם) התקשו הפעם לשווק את העבודה וקדימה, והעבירו את נאמנותם באופן שוויוני לשלושת המפלגות הערביות – חד"ש, רע"ם-תע"ל ובל"ד.
מכאן ברור שההישג האלקטורלי של מפלגות אלו היה מוגבל. תוספת הקולות לא בטאה אמון יתר בפעולתם או במנהיגותם אלא חישוב אינטרסים קר של ראשי המשפחות שרצו לשמור על מעמדם בציבור והחליטו הפעם לתמוך בהן. מפלגות אלו אינן מציבות תכנית פעולה ריאלית לארגון הציבור הערבי, ודוחקות את השאלות החברתיות הבוערות של עוני ואבטלה לשוליים. יש לציין כי שלוש המפלגות פועלות בציבור הערבי בדרך דומה. מפלגות אלו אינן מקדמות דפוסי הצבעה דמוקרטיים הנשענות על מצע ופעולה, אלא מקבעות את דפוסי ההצבעה החמולתיים שאין בינן ובין העלאת תודעה וארגון הצבור הערבי דבר.
יתר על כן היחלשות השמאל הציוני הופכת את האפשרות של המפלגות הערביות לקדם חקיקה או פתרונות לבעיות של אפליה לקשה יותר. הכנסת ודעת הקהל הישראלית מתאפיינות כיום במגמה אנטי ערבית שניזונה בין השאר מהתפתחות שיח פנים-ערבי צר אופקים ומתלהם, שמקורו ברצון לזכות בתמיכה, תוך פניה לרגשות הקיפוח במקום לעשייה חברתית.
המגמות הסותרות בציבורים היהודי והערבי הביאו לניגוד בולט גם בהופעה והמסרים של חד"ש שזכתה לחיזוק בכוחה גם בציבור היהודי. שעה שחד"ש בנתה את מעמדה ברחוב הערבי על מנהיגיה ברכה ונפאע ששידרו מסרים המאמצים למעשה את הקו של רשת אלג'זירה והעלו על נס את ההתנגדות "אלמוקוואמה" של חזבאללה וחמאס, בחרה חד"ש במסריה בעברית להבליט פן של סוציאליזם ירוק שאותו מוביל חה"כ דב חנין.
מפלגת דעם הופיעה בשתי השפות באותם מסרים. היא אינה מוכנה להגרר לדפוסי בחירות חמולתיים. מנגד, היא תמשיך לחזק את פעולתה בשטח, תוך כדי הגנה וחינוך של הקהלים הקרובים אליה: לאור המפה הפוליטית הימנית, והמשבר הכלכלי, מעריכה מפלגת דעם כי יש צורך לאחד את כל הכוחות החברתיים והארגונים המתקדמים ולהציג תכנית מאבק ריאלית למלחמה באבטלה ובעוני.
יתר על כן, הצבת אג'נדה חברתית מהווה גם גשר ליצירת שותפות בין יהודים וערבים וחותרת תחת הנסיון המסוכן לבודד את האוכלוסיה הערבית וליצור תהום של שנאה בין שני העמים.
העובדה שמפלגת דעם לא עברה את אחוז החסימה איננה מחלישה את נחישותה של המפלגה ופעיליה להמשיך במאבקם ובמאמצים שהם מקדישים בכל יום לבניית כוח חברתי פוליטי מזן חדש. בקרוב נציין את השמיני במרץ ואת האחד במאי בתביעה מן הממשלה להציג פתרונות מעשיים למלחמה באבטלה ובעוני המתפשט.
אנו קוראים לכל מי שמזדהה עם עקרונותינו ומאבקנו להצטרף למפלגת דעם ולפעילותה.

דעם כלכלה ירוקה - מדינה אחת

אודות דעם כלכלה ירוקה - מדינה אחת

מפלגת דעם מציעה את הגרין ניו דיל ישראלי-פלסטיני כתשובה המתאימה הן למשבר הפוליטי והכלכלי שישראל עוברת, והן ליצירת בסיס לבניית שותפות ישראלית-פלסטינית אמתית. זוהי התכנית שבאמצעותה ניתן לסיים את הסכסוך בין העמים, ולהביא לביטול משטר האפרטהייד אשר ישראל כופה על הפלסטינים בשטחים הכבושים. זאת התכנית שבכוחה להחליף את הכיבוש בשותפות על בסיס של צדק אזרחי, שיעניק זכויות אזרחיות מלאות לפלסטינים כמו לישראלים במסגרת מדינה משותפת. אנו קוראים לשינוי סדר העדיפויות הכלכלי והחברתי. המאבק לעצירת משבר האקלים והצלת העולם מכיליון, אינם משימה "ציונית" או "פלסטינית", אלא משימה כלל אנושית. כמו שאי אפשר ליישם מדיניות ירוקה בארה"ב במנותק מטיפול בגזענות נגד השחורים; כך אי אפשר ליישם מדיניות ירוקה בישראל במנותק מחיסול משטר האפרטהייד כלפי הפלסטינים, והאפליה הגזענית נגד האזרחים הערבים בישראל. הצטרפו היום למאבק במשבר האקלים ולמען חברה צודקת ושוויונית.