האומיקרון הוא ההוכחה לכישלון

עוד לא הספקנו ליהנות ממנעמיה של המנה השלישית, וכבר אנחנו מתבשרים שעלינו להפשיל שוב את השרוול כדי לקבל את המנה הרביעית. הגבה שלנו כבר לא מצליחה להתרומם יותר, היא מתוחה […]

עוד לא הספקנו ליהנות ממנעמיה של המנה השלישית, וכבר אנחנו מתבשרים שעלינו להפשיל שוב את השרוול כדי לקבל את המנה הרביעית. הגבה שלנו כבר לא מצליחה להתרומם יותר, היא מתוחה עד הסוף, וכמוה גם עצבינו. מנה רביעית תוך שנה? איזה מין חיסון זה? האם זוהי ההמצאה המדעית המדהימה שהייתה אמורה להציל את האנושות מהפנדמיה הנוראית הזאת?

כאשר הוצג החיסון בפעם הראשונה, סיפרו לנו ששתי מנות ייתנו לנו את ההגנה המרבית מפני הדבקה ומחלה. האמריקאים המציאו את המושג "fully vaccinated", והנשיא ביידן יצא בהצהרה ברורה שאם 70% מהאוכלוסייה תתחסן, נגיע לחסינות עדר ובכך נמגר את המגפה. בארה"ב הדמוקרטים מיהרו להתחסן בעוד הרפובליקנים, תומכי דונלד טראמפ, עשו "דווקא" ובשל כך מסע החיסונים שם מדשדש. בינתיים הגיח זן הדלתא על במת העולם, והנה, הפלא ופלא, מסתבר ששתי מנות לא נותנות מספיק הגנה. מדינת ישראל הכריזה על כל מי שהתחסנו פעמיים כלא מחוסנים, ודרשה מנה שלישית כתנאי לקבלת תו ירוק.

המומחה העולמי, ד"ר פאוצ'י, שכבר שרד את ממשל טראמפ מכחיש הקורונה וממשיך לכהן כיועץ ראשי בממשל ביידן, התפתל והסביר לנו שהמנה השלישית כנראה מהווה "full dose". יש לשים לב למושג "כנראה", המקביל ל"לכאורה" בפי כתבים לענייני משפט. בקיצור, שום דבר לא בטוח, מדברים כביכול מדעית, אבל בסופו של דבר הכול נשאר בגדר ספקולציה. האמריקאים נאמנים לקביעתם שמתחסן שקיבל שתי מנות נחשב כ"fully vaccinated", והם רק ממליצים על "בוסטר" בלי לחייב אותו.

והנה, בעוד הם מסבירים את יעילות המנה השלישית, ישראל משחררת בשורה מרה: גם הבוסטר לא מספיק, וצריך מנה רביעית כדי להתמודד עם האומיקרון. זוהי כבר מכה מתחת לחגורה. בעוד האמריקאים נאבקים נגד האומיקרון עם שתי מנות, ישראל כבר רצה לעבר הרביעית. האורים ותומים של המדע, קודש הקודשים של התרופות והרפואה, עומדת עירומה, נבוכה, וחסרת אמינות נוכח גל האומיקרון השוטף את העולם.

ומה קורה בישראל? כאמור היא שועטת אל המנה הרביעית לאחר שנכשלה במנה השלישית כישלון חרוץ. מהמדינה בעלת אחוז ההתחסנות הגבוה ביותר בשתי המנות הראשונות, היא הפכה לאחת המדינות הפחות מחוסנות במערב. וכל זאת למה? כי ממנה למנה הציבור מאבד אמון בחיסון ובממסד הרפואי המסוכסך, כאשר חלק גדול מהרופאים טוענים שההמלצה על חיסון רביעי אינה מבוססת מדעית. נראה כי הפעם הממסד הרפואי מעדיף את התובנה העממית האומרת "מה שלא הורג אותך מחשל אותך" על התובנה המדעית, שאף היא, כך מסתבר, די לוטה בערפל.

למעשה אסטרטגיית החיסונים הולכת וקורסת. ככל שהמערב מתחפר ומחסן  את עצמו, כך הווריאנטים נעשים יותר מדבקים ועמידים. נדייק ונאמר, שהבעיה אינה נעוצה בחיסון עצמו אלא באופן האגוצנטרי שמשתמשים בו. העיקרון הבסיסי בתחום בריאות הציבור קובע ש"העולם הוא יחידה אפידמיולוגית אחת, וכל עוד העולם אינו מחוסן אף אחד לא מחוסן". האומיקרון הוא ההוכחה הניצחת לכך שהשיטה קרסה. המדינות העשירות הצטיידו בחיסונים ושילמו מחירים מופקעים לחברת פייזר, שלא האנושות עומדת בראש מעייניה אלא בעלי המניות שלה. 80% מכלל החיסונים נקנו על ידי המדינות העשירות, ורק 5% הגיעו  למדינות העניות, המהווים קרקע פורייה להתפתחות הווריאנטים החדשים, שחודרים כל הגנה חיסונית.

מדוע הממסד הרפואי ממשיך לשווק את החיסונים כפתרון לפנדמיה, ולא דורש להפנות באפן מאוזן את המשאבים אל האוכלוסיות העניות והבלתי מחוסנות, שהופכות לכר התפתחות לווריאנטים חדשים ועמידים? בתוך צונמי המלל השוטף את אמצעי התקשורת בארץ ובעולם, מדוע האמת הפשוטה הזאת כלל לא מוזכרת? איך ייתכן שלא קם קול ברור וצלול ומפציר בפני המדינאים לחסן את העולם כדרך היעילה ואולי היחידה להפסיק את מחול הווירוסים המפיל מיליוני חללים מזה שנתיים תמימות? התשובה כואבת וגם פשוטה: הממסד הרפואי שבוי בידי חברות הביג פרמה. בלעדיהן אין מחקרים, אין כנסים בינלאומיים, ובעיקר, אין משכורות ואינספור הטבות.

לפני כמה חודשים חתמו למעלה מ-50 רופאים ישראלים, שנמנים ביניהם מיטב המומחים בבריאות הציבור, על מכתב המופנה לראש הממשלה בנט ושר הבריאות הורביץ. הרופאים מפצירים בממשלה לפעול למען וויתור זמני על הקניין הרוחני (הפטנט) של חיסוני הקורונה. זאת, כדי לאפשר למדינות שיש להן יכולות, לייצר את החיסון באופן המוני, להנגיש אותו לכלל העולם, ובעיקר למדינות העניות, כדי לחסום את הדרך בפני התפתחות ווריאנטים חדשות לבקרים. המכתב הזה לא זכה כלל להתייחסות של הנמענים או התקשורת.

מאכזב מאד כי אותם רופאים עצמם, אשר חתמו על המכתב מתוך הבנה שזאת הדרך הנכונה והיעילה למנוע התפשטות ווריאנטים, מופעים שוב ושוב בתקשורת, ממשיכים לדבר בזכות הבוסטרים למיניהם, ונזהרים מאוד מלהזכיר את עמדתם האמתית בנושא הקניין הרוחני. ככל שהזמן עובר, היעילות של הבוסטרים מאכזבת, והווריאנטים ממשיכים להתפתח. כך מאבד את הממסד הרפואי את אמינותו.

המוסד האמון על הסכמי הקניין הרוחני הוא ארגון הסחר העולמי (WTO), שבמסגרתו נערכים מזה שנה דיונים סביב הדרישה מחברות פייזר ומודרנה לוותר זמנית על הקניין הרוחני הנוגע לחיסונים, ללא כל תוצאה. מעצמות הייצור העולמיות של התרופות כמו גרמניה, בריטניה, שוויץ, ארה"ב ודרום קוריאה מתנגדות ליוזמה של הודו ודרום אפריקה לאפשר להם לייצר ולהפיץ את החיסונים לכל מדינה שיש לה יכולת לעשות זאת. האינטרסים הכלכליים של חברות התרופות גוברים על האינטרס של העולם למגר את המגפה.

העולם העני ממשיך לחלות ונותר חשוף לחלוטין בפני הווירוס, והמערב העשיר, השבע והאגוצנטרי, משלם גם הוא את המחיר בסופו של דבר. הודו הפיצה את הדלתא, דרום אפריקה את האומיקרון, ואלה פורצים כל גבול ומתפשטים כמו אש בשדה קוצים מעל פני לונדון, פריז וניו יורק, החוזרות אל ימיה הראשונים של המגפה. אין בידם של מיליארדי המנות שכבר ניתנו לאוכלוסייה למנוע את הסגרים, את קריסת מערכות הבריאות ואת כמות המתים שכבר חצה את ה-800.000 בארה"ב לבדה. המגפה גובה לא רק מחיר בנפש, אלא גם מחיר פוליטי כבד ביותר:  הכאוס שנוצר בשרשרת האספקה של מוצרים, מיליוני עובדים שנאלצים לצאת לאבטלה, העלייה במחירים הנלווית לטלטלת הכלכלה, האינפלציה הגואה – כל אלה מביאים לכך שראשי ממשלה כמו בוריס ג'ונסון וג'ו ביידן מאבדים את אמון הציבור.

ומה בישראל? ממשלת השינוי עומדת בפני מבחן שלא ידעה כמותו. סגירת שדה התעופה מזכירה את הילד ההולנדי שמנסה לסתום את החור בסכר העומד להתפרץ באצבעו, בעוד האומיקרון כבר מזמן מתפשט בקהילה. במקום להיות ראשונים באימוץ המנה הרביעית, על ממשלת ישראל להשתמש בכל משקלה המדעי כדי לשכנע את מדינות העולם להגיע להסכמה על וויתור זמני לפטנט החיסונים, כדי להגן על האוכלוסייה בישראל ולתרום לסיום המגפה בעולם. הגיע הזמן להיגמל מפייזר ומהיו"ר שלה אלברט בורלא, שממשיך לנפח את כיסיו במיליונים על גבה של החברה הישראלית ובעידוד הממסד הרפואי והפוליטי בישראל. הקהילה הרפואית בישראל חייבת להסתכל במראה ולהגיד לעצמה את האמת: נכשלנו, לא אמרנו את כל האמת, התעלמנו מהחלשים בעולם, והאומיקרון מהווה את נקמתם המרה.

 

Avatar

אודות יעקב בן-אפרת