עלאא עבד אלפתאח, סמל המהפכה של צעירי מצרים, שובת רעב מזה 100 ימים בכלא המצרי.

אחרי למעלה ממאה ימים של שביתת רעב בכלא המצרי, עלאא עבד אלפתאח נחוש להמשיך במאבק עד שיוכרו זכויותיו וזכויותיהם של עשרות אלפי אסירים פוליטיים שאותם כולא משטרו הדיקטטורי של אל-סיסי […]

אחרי למעלה ממאה ימים של שביתת רעב בכלא המצרי, עלאא עבד אלפתאח נחוש להמשיך במאבק עד שיוכרו זכויותיו וזכויותיהם של עשרות אלפי אסירים פוליטיים שאותם כולא משטרו הדיקטטורי של אל-סיסי באשמות שווא. ישראל מנהלת יחסים של שיתוף פעולה הדוק עם המשטר בקהיר ומתעלמת לחלוטין מהרקורד של הפרה שיטתית של זכויות אדם של משטר זה. לפיד ובנט, כמו נתניהו, מעוניינים בשיתוף פעולה עם הדיקטטורה המושחתת של א-סיסי כדי שזה יסייע להם לשלוט באזור ולהשתיק את הפלסטינים.  

ביום א 10.7 קיים ראש הממשלה הישראלי החדש, יאיר לפיד, שיחת טלפון עם הנשיא המצרי, עבד אלפתאח א-סיסי. לפי הדיווח, השיחה עסקה בביקור הצפוי של נשיא ארה"ב ביידן באזור, בסוגיה הפלסטינית ובתחקיר על גורלם הנעלם של עשרות חיילי קומנדו מצרים שנקברו בשנת 1948 בלטרון.

מצבו של האסיר עלאא עבד אלפתאח, בכלא ואדי נטרון המצרי, לא היה על סדר היום, למרות שהשיחה בין המנהיגים התקיימה ביום ה-99 לשביתת הרעב שלו. הגורל של אסירי המצפון במצרים אינו נושא שמישהו במערכת הפוליטית הישראלית מתעניין בו. גם בשמאל הישראלי של העבודה ומרצ, העולם הערבי נחלק לשניים – אוהבי ישראל ושונאיה, ולפי החלוקה הזו נחשב שליט מצרים לגורם חיובי שעדיף לשמור איתו על יחסים טובים. כתוצאה, מתעלמים כאן לחלוטין ממה שעושים הדיקטטורים בביתם מול מתנגדים פוליטיים, ביניהם רבים שאין להם קשר לפעילות טרוריסטית ואלימה.

אבל למרות שמשטרו של א-סיסי נראה כיום יציב, עלאא עבד אלפתאח הוא שמייצג את עתידה של מצרים ואת עתיד האזור כולו.

עלאא (41) הוא מנהיג הצעירים המהפכנים, סמל של הדור שהנהיג את מהפכת ינואר 2011. מאז הוא נכנס ויוצא מבית הכלא כבר עשור. בשנת 2013 נעצר על ידי השלטון הצבאי ונכלא ל-5 שנים בטענה שהשתתף בהפגנה בלתי חוקית. אחרי יציאתו מהכלא בראשית 2019 שהה כמה חודשים בביתו, עד שנכלא שוב ונשפט לעוד חמש שנים באשמה מופרכת של “הפצת ידיעות כוזבות" https://reut.rs/3asqGYD

במשך שנים הוחזק האסיר מס' 1 בכלא טורה הידוע לשמצה מדרום לקהיר, שם נמנעה ממנו אפשרות לקבל ספרים ועיתונים. בניגוד לחוק במצרים ולאמנת זכויות האדם, שוללים ממנו השלטונות גם אפשרות לצאת מתאו לטיול וספורט, וביקורים מתאפשרים לאדם אחד בלבד כל כמה שבועות. למרות שהוא מחזיק באזרחות בריטית בנוסף לזו המצרית, מונעים השלטונות המצריים ביקור של נציגי השגרירות הבריטית אצלו.

באפריל 2022 פתח עלאא בשביתת רעב פתוחה ללא הגבלת זמן בדרישה לשיפור תנאי המאסר שלו. שביתת הרעב מבוצעת לפי השיטה של המנהיג ההודי מהטמה גאנדי, והיא כוללת צריכה של 100 קלוריות ביום (הצריכה הממוצעת של אדם בוגר במצב של העדר מאמץ היא 2,400 קלוריות). השביתה שהחלה בראשית אפריל השנה נמשכת כבר למעלה ממאה יום.  

כחודש אחרי התחלת השביתה, ועקב הלחץ הציבורי והתמיכה בו בתוך מצרים ובזירה הבינלאומית, הועבר עלאא מכלא טורה שנחשב לקשה ביותר לכלא ואדי א-נטרון צפונית מערבית לקהיר. בכלא החדש הוא זוכה לתנאים משופרים במקצת. כך למשל הורשה לקבל מזרון לאחר ששנים נאלץ לישון על בטון חשוף. אך השלטונות המצריים מסרבים עד היום לתביעותיו המרכזיות, ואינם מאפשרים לו לקבל ביקורים של משפחתו ושל עורכי דין, וממשיכים למנוע ממנו פגישה עם נציג השגרירות הבריטית.

עלאא עבד אלפתאח משתייך למשפחה מהפכנית. אחותו סנאא נכלאה לשנה וחצי ושוחררה רק לאחרונה מהכלא; אימו, ד"ר לילה סוויף, היא מרצה לכימיה באונ' של קהיר. היא מלווה אותו כבר עשר שנים, מבקרת אותו בקביעות בכל מקום בו הוא כלוא, ודוברת אמיצה למען החופש של העם המצרי; אביו, אחמד סיף אלאסלאם עבד אלפתאח, נפטר לפני מספר שנים, שעה שעלאא שהה בכלא. האב נחשב למשפטן ולוחם זכויות אדם מוביל במצרים, והיה שותף בשנת 1999 לייסוד מרכז השאם מובארכ לזכויות אדם שבראשו עמד שנים רבות. בשנת 2021 פרסמה משפחתו בסיוע תומכיו ספר מאמרים שכתב בשפה האנגלית בשם "עדיין לא הובסתם" שבו הוא סוקר שנים של מאבק של צעירי מהפכת אלשבאב במצרים. 

בתי הכלא המצריים – עינויים והזנחה הביאו למותם של אסירים פוליטיים רבים

הקריאה לשחרר את עלאא הפכה דגל של המאבק נגד המשטר הדכאני של הגנרל עבד אלפתאח א-סיסי, שלפי הערכות מחזיק כ-60 אלף איש בבתי הכלא שלו רק בשל דעותיהם.

לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב ביידן במזה"ת ופגישתו עם נשיא מצרים בסעודיה, פרסם הניו-יורק טיימס תחקיר מקיף על מעצרים שרירותיים  במצרים. הכתבה התפרסמה ב-16 ביולי תחת הכותרת "הדלת המסתובבת של הכלא המצרי: מעצרים לפני משפט שחוזרים על עצמם".

מדובר בתחקיר מקיף שמסתמך על עדויות של עורכי דין מתנדבים שמגיעים יום יום לבתי המשפט של השלטון המצרי כדי לאתר מאות עצורים שמשפחותיהם איבדו קשר איתם. עורכי דין אלו, יחד עם בני המשפחה, מכינים רשימות אין סופיות של עצורים שהרשויות המצריות מעלימות מידע לגביהם.

התחקיר מראה מציאות קפקאית של מעצר לפני משפט שנמשך שנתיים, כשלעתים קרובות במקום לשחרר את העצור בתום התקופה המקסימלית, מאשימים אותו או אותה בהאשמות חדשות, ואז מתחילה תקופה נוספת של שנתיים. לפי הדיווח, היאוש והתנאים הקשים גרמו למותם של מאות מאז עלייתו של הגנרל סיסי לשלטון.

לאחרונה פרסם גם ארגון אמנסטי אינטרנשיונל דו"ח על היקף הפגיעה בזכויות האדם במצרים תחת הכותרת "מצרים: חקירה כושלת של מוות במעצר מחטיאה הסיכוי לצדק".  הדו"ח מתייחס למותם של עשרות רבות של אסירים ועצורים ללא משפט בעת תקופת מאסרם (לפחות 52 בשנת 2021) וקובע כי מדיווחים אמינים עולה שמותם נבע מעינויים, התעללות ושלילת גישה לשירותי בריאות בזמן.

עינויים והתעללות משמשים במיוחד בשלב החקירה ובתקופה הראשונה של המעצר, כחלק מניסיון לכפות הודאות ולהעניש מתנגדי משטר. ארגון Human Rights Watch וכן חקירה ציבורית שערכה ועדת האו"ם נגד עינויים, מצאו בחקירות נפרדות שהעינויים במצרים שיטתיים ונפוצים.

Avatar

אודות אסף אדיב