תנועת המחאה העולמית בעידן המשבר הכלכלי

<p>אביב העמים הדורשים צדק חברתי פרץ בסוף שנת 2010. ההתנגדות העממית לשלטון ההון ולזרוע הבריון של הממשלה נעשית ביצירתיות, חושניות, נחישות, אך לא באלימות. הרשתות החברתיות סייעו, בהוצאת האנשים לרחוב, מהבדידות והניכור שכפה הקפיטליזם, תוך העמידם מחדש בזיקה אל אנושיותם, אל תביעותיהם המוצדקות. המאבק בקפיטליזם החזירי הפך את העולם לזירה של מאבק, עמוס תיקווה לשינוי. הרצאה זו תעסוק באופייה של תנועת המחאה העולמית בכלל ובישראל בפרט, על כוחה ועל חולשותיה.</p>

הרצאה של ניר נאדר בסמינר הרעיוני "ממחאה למהפכה", שנערך בנצרת ביוני 2012

אביב העמים הדורשים צדק חברתי פרץ בסוף שנת 2010. ההתנגדות העממית לשלטון ההון ולזרוע הבריון של הממשלה נעשית ביצירתיות, חושניות, נחישות, אך לא באלימות. הרשתות החברתיות להפצת תמונות, מסרים, סרטים ומאמרים, שאיימו לכאורה לפגום בקשרים הסוציאליזם בין בני האדם, סייעו, בסופו של דבר, בהוצאת האנשים לרחוב, מהבדידות והניכור שכפה הקפיטליזם, תוך העמידם מחדש בזיקה אל אנושיותם, אל תביעותיהם המוצדקות לפרנסה יציבה, עתיד בטוח, חינוך ראוי, בריאות תקינה וקורת גג קבועה. המאבק בקפיטליזם החזירי הפך את העולם לזירה של מאבק, עמוס תיקווה לשינוי. הרצאה זו תעסוק באופייה של תנועת המחאה העולמית בכלל ובישראל בפרט, על כוחה ועל חולשותיה.

פרק ראשון – לכבוש את וול סטריט: הון – שלטון – עולם תחתון

הולדתה של תנועת המחאה העולמית במשבר הכלכלי העולמי, שראשיתו בשנת 2008, אשר פגע בליבה של הכלכלה הקפיטליסטית. התפוצצות בועת האשראי בארצות הברית ונפילתו של בנק ההשקעות הרביעי בגודלו בעולם, ליהמן ברדרס, הביאו לנפילת הבורסות ברחבי העולם. חברות ענק התמוטטו כלכלית והולאמו על ידי ממשלת ארצות הברית, תוך מתן הלוואות מצילות חיים. ביניהם נמצא את איי.איי.ג'י – חברת הביטוח הגדולה בעולם; ג'נרל מוטורס – סמל "המייד אין דה יו.אס.איי" של כלכלת חברת הרווחה האמריקאית; ושתי החברות הציבוריות למתן משכנתאות – פאני מיי ופרדי מאק. מאז קרסו גם מאות בנקים בארצות הברית ועסקים נסגרו. אך מעל לכל, נחשפה לעולם תרבות השקר וההונאה של הכלכלה הניאו-ליברלית, בניצוחם של הבנקים ובתי ההשקעות וקרנות הגידור, בסיועם המסור והנאמן של הפוליטיקאים משתי המפלגות.

"חכמת השוק" הפכה ל"הונאה הגדולה". כך סמל ההונאה, ברנרד מיידוף, אשר ניהל בית השקעות המבוסס על הבטחת רווחים שקרית, התמוטט ובאמתחתו קרנות פנסיה של רבים. כך גם הבנקים כגון: גולדמן סקס, שהובילו את מכירת "הסאב-פריים", משכנתאות לאנשים שאין להם יכולת החזר תוך כדי הרצת הימורים נגד יכולת ההחזר שלהם. עדויות מפי עובדים בכירים אשר פרשו זה מכבר מגולדמן סקס מספרות כי הבנק מוסיף ומתנהל בדרכי הקפיטליזם הקניבלי, במטרה לגרוף רווחי-על, כאשר כל האמצעים לכך כשרים, כולל מכירת מוצרים פיננסיים שהתפוצצו ללקוחותיהם בפרצוף. אחד מלקוחות הבנק היה ממשלת יוון, אשר הסתייעה במעשי המרמה הללו כדי להצטרף לגוש היורו ובכך הוליכה את העם היווני לאסון חברתי.

המשבר הכלכלי הוביל מיליוני בני-אדם שאיבדו את בתיהם בארצות הברית לרחוב, כשרבים מהם נזקקים לתלושי מזון כדי להתקיים. ההרס הכלכלי והאומללות שידעו אזרחי המדינות המתפתחות והעולם השלישי, הגיע אל בטן המפלצת ובישר את תחילתה של תקופה רוויה תסיסה חברתית-עממית ואת הופעתה של תנועת מחאה עולמית חדשה, זועמת נגד השיטה הקפיטליסטית.

"תזעמו"! קרא סטפן הסל, מותיקי הרזיסטנס הצרפתיים, וקול הזעם הרועם התגלגל בכל רחבי אירופה וארצות הברית. בגלל שהכוח של ההון מעולם לא היה כה גדול, כה חסר בושה, כה אנוכי כמו שהוא היום, עם המשרתים שלו בדרגים הגבוהים ביותר בממשלה. הבנקים, שבינתיים הופרטו, דואגים בעיקר לדיבידנדים שלהם ולמשכורות העתק של

עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17

דעם כלכלה ירוקה - מדינה אחת

אודות דעם כלכלה ירוקה - מדינה אחת

מפלגת דעם מציעה את הגרין ניו דיל ישראלי-פלסטיני כתשובה המתאימה הן למשבר הפוליטי והכלכלי שישראל עוברת, והן ליצירת בסיס לבניית שותפות ישראלית-פלסטינית אמתית. זוהי התכנית שבאמצעותה ניתן לסיים את הסכסוך בין העמים, ולהביא לביטול משטר האפרטהייד אשר ישראל כופה על הפלסטינים בשטחים הכבושים. זאת התכנית שבכוחה להחליף את הכיבוש בשותפות על בסיס של צדק אזרחי, שיעניק זכויות אזרחיות מלאות לפלסטינים כמו לישראלים במסגרת מדינה משותפת. אנו קוראים לשינוי סדר העדיפויות הכלכלי והחברתי. המאבק לעצירת משבר האקלים והצלת העולם מכיליון, אינם משימה "ציונית" או "פלסטינית", אלא משימה כלל אנושית. כמו שאי אפשר ליישם מדיניות ירוקה בארה"ב במנותק מטיפול בגזענות נגד השחורים; כך אי אפשר ליישם מדיניות ירוקה בישראל במנותק מחיסול משטר האפרטהייד כלפי הפלסטינים, והאפליה הגזענית נגד האזרחים הערבים בישראל. הצטרפו היום למאבק במשבר האקלים ולמען חברה צודקת ושוויונית.