לחיות ולמות לצד הקורונה

"לחיות לצד הקורונה" היא המנטרה החדשה של ממשלת השנוי של בנט – לפיד, המבוססת על קביעותיהם של מיטב המומחים והאפידמיולוגים. הקורונה, כך אנו מתבשרים, "כאן כדי להישאר". לעומת העמדה "הפופוליסטית" […]

"לחיות לצד הקורונה" היא המנטרה החדשה של ממשלת השנוי של בנט – לפיד, המבוססת על קביעותיהם של מיטב המומחים והאפידמיולוגים. הקורונה, כך אנו מתבשרים, "כאן כדי להישאר". לעומת העמדה "הפופוליסטית" של נתניהו שראה בחיסון את התשובה למיגור הקורונה, עבור ממשלת בנט – לפיד החיסונים נועדו לאפשר לציבור לחיות לצד הקורונה. לדעתם הדרך לעשות זאת היא "חסן עצמך לדעת", כלומר ללכת על הבוסטר כאמצעי המונע סגר ומוריד את עקומת המחלה, גם אם הוא לא משטח אותה לגמרי.

לכן, החל מה-1 לאוקטובר, כל מי שנטלו שני חיסונים לפני יותר מחמישה חודשים ייחשבו ללא מחוסנים אם יסרבו ליטול את החיסון השלישי. התו הירוק יישלל מהם, ומשכך, הם יהיו מודרים מכל אירוע וגם יהפכו למוקצים מחמת מיאוס. אמנם אין כל הוכחה מדעית שיעילותה של המנה השלישית תעלה על זו של שתי המנות הראשונות, ושהיא תשרוד יותר מחמשה חודשים, אבל זה לא מונע מישראל ללמד את העולם כיצד להמר על בריאות הציבור.

ארה"ב מפגרת אחרי ישראל בחודש, אבל גם שם הממשל האמריקאי קורא להתחיל להתחסן במנה שלישית כבר מספטמבר, וטבע את הסיסמה "זאת הפנדמיה של הבלתי מחוסנים". אחוז הסירוב לחיסון בארה"ב גדול מאוד והוא חופף את השסע הפוליטי הקורע את החברה האמריקאית: הדמוקרטים הכחולים מתחסנים, בעוד שהרפובליקאים האדומים מסרבים להתחסן. כך עושה זן הדלתא שמות במדינות הדרום הרפובליקאיות, ומביא את מערכות הבריאות שלהם אל סף קצה היכולת.

אמנם בקביעה של הממשל שהפנדמיה היא של הבלתי מחוסנים יש הרבה מהאמת, אבל היא רחוקה מלהיות כל האמת. בעוד שממשל ביידן מתכוון לאותם 100 מיליון אזרחים אמריקאים המסרבים לקבל את החיסון, במציאות, הבלתי מחוסנים הם מיליארדי בני אדם במדינות העניות, שנפשם יוצאת לקבל חיסונים אך ידם אינה משגת. לכן 4.5 מיליון בני אדם בעולם כבר מתו מקורונה ולא הצליחו 'לחיות לצדה'. כל אלה הם קורבנות של מדיניות בריאות פושעת, שמעמידה את הרווח של חברות התרופות המכונות "ביג פרמה" מעל הצרכים של האנושות.

"הסוף יגיע רק כשכל העולם יחלה או יתחסן. זה 'ייקח הרבה זמן'," אמרה המומחית מספר אחת של ישראל לווירולוגיה, פרופ' גילי רגב, מבית החולים שיבא תל השומר. היא מבטאת את הפרדיגמה האכזרית והאבסורדית שהעמדה האפידמיולוגית של ישראל בנויה עליה, כלומר "לחיות ליד הקורונה". יוצא מדבריה שעד שנגיע לחסינות עדר של 70% מהאנושות, מה שמצריך 11 מיליארד מנות חיסון, נמשיך לחיות עם הקורונה. נחלה, נמות, או נחלים, ונמשיך להתחסן כל מספר חודשים.

השאלה המעניינת היא, אם ההיגיון האפידמיולוגי מצביע בבירור על כך שהדרך היחידה לחסל את הקורונה היא בחיסון כל העולם, מדוע נמנעת פרופסור רגב לדון בשאלה הגורלית הנוגעת לחייהם של הישראלים ושל כל האנושות. מדוע היא נרתעת מתשובה על השאלה –  מה מונע את הגעת החיסון לכל העולם?  פרופסור רגב יודעת את התשובה לשאלה הזאת, וכמוה יודע גם ד"ר פאוצ'י, המומחה מספר אחד בעולם למחלות זיהומיות. הם נמנעים מלגעת בנושא כי גם הם שבויים בידי הביג פרמה.

כדי לחסן את כל העולם צריך לוותר על הפטנטים הרשומים על שמם של פייזר, מודרנה ואסטרהזניקה המרוויחות מיליארדים מהמגפה. פרופ' רגב, ד"ר פאוצ'י ולמעשה כמעט כל הממסד הרפואי העומד בחזית המאבק נגד הפנדמיה, לא יגעו בקודש הקודשים של המשטר הקפיטליסטי המודרני, והוא הקניין הרוחני. למעשה המגפה חשפה שקדושת הקניין הרוחני עולה על קדושת החיים עצמם. הקניין הרוחני או בשפה פשוטה 'הפטנט', שביטולו מהווה את המפתח לחיסול הקורונה, נותר בידי בעלי המניות בחברות הפרמה, שכל ייעודם הוא לשלשל דיבידנדים שמנים לכיסיהם התפוחים.

כמעט כל המחקר המדעי ממומן ע"י חברות התרופות הגדולות. וכך, הן זוכות למונופול לא רק על ייצור התרופות אלא גם על המחקר המדעי, שהופך את הקניין רוחני לאתרוג שחס מלדון בו או לבקר אותו. האבסורד הוא שהמחקר לגיטימי כל עוד שהוא מייצר רווחים. ענפים שלמים במדעי הרפואה נזנחים משום שאינם נצפים כרווחיים. מאז שהמדינה נסוגה מהזירה הציבורית והפריטה מגזרים שלמים בתחום הבריאות, האקדמיה, החינוך והרווחה, ההון הפרטי הפך לשחקן הראשי הקובע את גורלם של בני אדם. לא רק שהוא יצר פערים חברתיים המסכנים את המשטר הדמוקרטי עצמו, אלא שהוא מוליך את האנושות כיום לאסון בריאותי חסר תקדים ומיותר.

כדי להבין את ממדי האבסורד אליו נקלענו בשל אזלת היד של הממסד הרפואי ושל הממשלות השבויות בידי הביג פרמה, נתבונן בנייר העמדה שפרסם הארגון "The people's vaccine" המאגד אישים וארגונים בעלי שם בעולם. אותו נייר עמדה קובע שהמדיניות של ארגון Covax, שהוקם בשותפות בין ביל גייטס לבין ארגון הבריאות העולמי במטרה לחסן את העולם העני, קרסה. התעקשותו של ביל גייטס למנוע את ביטול הפטנטים ולשלם מחירים מופקרים עבור חיסונים לעולם העני, הביאו לכך שרק 1% מהאוכלוסייה במדינות העניות חוסן.

על מנת להבין את מלוא החומרה של המצב, נייר העמדה המוזכר קובע שעלותה של מנת חיסון אחת היא בערך 1.18 דולר, ושהמחירים שפורסמו עד כה מורים שממשלות בכל רחבי העולם שילמו בין פי 4 ל- 24 פעמים יותר עבור החיסונים. מאחר והחיסון מחולק על פי ההיגיון שמי שמשלם יותר יקבל ראשון, 90% מכלל הייצור נרכש ע"י המדינות העשירות. על פי אותו נייר עמדה, פייזר ומודרנה גבו 41 מיליארד דולר מעל עלות הייצור המשוערת.

משרד הבריאות הישראלי פרסם את ההסכם המצונזר עם פייזר כדי להוכיח שקיפות מלאה ולהבטיח שסודות רפואיים של מתחסנים לא יגיעו לידי פייזר. רק נתון אחד לא מופיע וגם לא יופיע בהסכם, והוא הסכום שממשלת ישראל שילמה עבור העסקה. ובכן, לא רק הקניין הרוחני קדוש, אלא גם מה שמכונה "הסוד המסחרי". במילים אחרות, אסור שמחיר החיסון ייוודע ברבים, שמא פייזר לא תוכל לעשות שימוש מקסימלי במונופול שלה על החיסונים, כדי לגבות כל מחיר העולה על רוחה ללא קשר לעלות הייצור של החיסון.

ישראל מצידה עושה הכול כדי לקדם את פייזר. החל ממחקר סרולוגי בשיבא ועד מחקר מקיף על יעילות החיסון ותופעות הלוואי שלו שנערך במשותף בין קופ"ח כללית ואוניברסיטת הרווארד על כשני מיליון ישראלים. כלומר, תמורת אספקה רציפה של חיסונים במחיר מופקע, כאשר ישראל שלמה 30$ לחיסון לעומת 14-19$ ששלם האיחוד האירופי (ראה כאן), ישראל עוסקת במסע יחסי ציבור מפרגן לחברת פייזר. אותנו אין צורך לשכנע שהחיסון חשוב ומועיל, אנחנו יודעים זאת. בו בזמן אנחנו מבינים שאין בחיסון השלישי המחולק בצורה בלתי שוויונית בין עשירים לעניים, להביא לסופה של המגיפה. חלוקה בלתי שוויונית זו מתוארת על ידי המנהל הכללי של ארגון הבריאות העולמי, עצמו, טדרוס אדהנום גרייסוס, כ"אפרטהייד של החיסונים".

הדרך בה פועלות ישראל, ארה"ב ויתר מדינות העולם העשיר איננה רק אנוכית ובלתי מוסרית, אלא שהיא גם לא יעילה מבחינה אפידמיולוגית. ביטול הקניין הרוחני על החיסון לקורונה כדי לחסן את כל האנושות היא הדרך היחידה, וגם האפשרית, לסיים את המגפה הנוראה הזאת. ההסתמכות המוחלטת של ממשלת ישראל על המנה השלישית מראה את קוצר הראייה שלה. היא מונעת ע"י אותו עיוורון לאומני צר, שרואה את גורלם של הישראלים במנותק מגורל האנושות.

המנה השלישית לא רק גוזלת חיסונים מהעולם העני, אלא בעיקר מרחיקה את קץ הפנדמיה המשתוללת. הפרצה איננה נתב"ג שמשם חודרים הווריאנטים. הפרצה היא אותם המיליונים הבלתי מחוסנים בעולם, הממשיכים לחלות ולתת לווירוס ללבוש ולפשוט צורה. במקום לחכות לאויב בבית צאו לקראתו וחסלו אותו בעודו באיבו. הפסיקו לחקור איך החיסון עובד על העשירים, פשוט צאו לחסן את כל הבלתי מחוסנים. בעיקר, אזרו אומץ, עשו שלום עם מצפונכם המדעי, ודרשו את ביטול הפטנטים על החיסונים כפתרון יחיד לסיום הפנדמיה.   

 

Avatar

אודות יעקב בן-אפרת