הזירה הפוליטית בישראל בעידן טראמפ: מסמך הועד המרכזי של מפלגת דעם מה- 26.3.2017

ההלם מנצחונו המפתיע של טראמפ על פני קלינטון לווה בניתוחים ופרשנויות שמנסים לרדת לשורש נצחונו. טראמפ היה זר למערכת הפוליטית ולא זכה לתמיכת הממסד הרפובליקאי. לא מעט נכתב על התפקיד […]

ההלם מנצחונו המפתיע של טראמפ על פני קלינטון לווה בניתוחים ופרשנויות שמנסים לרדת לשורש נצחונו. טראמפ היה זר למערכת הפוליטית ולא זכה לתמיכת הממסד הרפובליקאי. לא מעט נכתב על התפקיד שמילא מעמד הפועלים הלבן, ששילם את מחיר הגלובליזציה ונדחק לשוליים בעשורים האחרונים.

נצחונו של טראמפ גרם לאופוריה במחנה הימין הישראלי. במסמך של הועד המרכזי מחודש דצמבר 2016 כתבנו:"נתניהו זכה לידיד חדש בבית הלבן אחרי מאבק פוליטי פומבי עם ממשל אובמה. טראמפ הודיע באופן ברור שהוא נגד הסכם הגרעין עם איראן, הנושא שהיה במרכז המערכה של נתניהו נגד אובמה.( בחודשים שקדמו לבחירות) נתניהו הימר על חיזוק השותפות עם פוטין ותאם איתו מהלכים בקשר לסוריה. באותו זמן הוא שיתף פעולה עם המפלגה הרפובליקנית בקונגרס האמריקני נגד אובמה. בחירת טראמפ נותנת גב חזק לעמדותיו הסרבניות של  נתניהו מול הפלסטינים, ולהמשך מדיניות ההתנחלות בגדה המערבית." אלא שתוך פחות מחודשיים מאז טקס ההשבעה של טראמפ התברר שהדברים מורכבים יותר.

המבחן הראשון לקשר בין נתניהו וטראמפ היה במפגש בין השניים שהתקיים ב-15.2. הכל היה נראה ורוד, במיוחד במספר מינויים כמו השגריר דויד פרידמן, והמתאם לתהליך השלום המיועד, ג'ייסון גרינבלאט, שניהם תומכים גלויים בימין ובהתנחלויות. אלא שבמסיבת העיתונאים שערכו השניים התברר כי טראמפ הינו אישיות בלתי יציבה וכי יש לו השקפה פרטית על הסכסוך, שקיבלה ביטוי בהצהרה מפתיעה שהוא תומך ב"פתרון של מדינה אחת או שתיים – כל מה שתסכימו עליו ביניכם". הצהרה זו הביכה את נתניהו, ועוד יותר בלבלה אותו ההערה שבה ביקש מרה"מ הישראלי ל"הרגיע" בנושא ההתנחלויות. מה שאמור היה לשקף הרמוניה מוחלטת בין הבית הלבן לממשלת הימין בישראל הפך לפיאסקו משפיל.  גם ההבטחה כי שגרירות ישראל תועבר מתל אביב לירושלים נבלמה בינתיים בשל התנגדות עזה בעולם הערבי.

סימני השאלה לגבי מדיניותו של טראמפ ביחס לישראל הכו קשות את נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי, שתיאר את עליית טראמפ שהזדמנות הסטורית שלא תחזור לקבור אחת ולתמיד את פתרון שתי המדינות. הוא החל לקדם חקיקת חוק סיפוח מעלה אדומים ואחריו סיפוח כל אזורי "סי", כולל את כל ההתנחלויות בגדה המערבית. יש לפעול למען נורמליזציה של ההתנחלויות כחלק בלתי נפרד מישראל. עמדת בנט העמידה את נתניהו במבחן משום שהיא משקפת את עמדת הימין המסורתית הרואה בגדה המערבית חלק בלתי נפרד מישראל הגדולה,  עמדה שלה יש תומכים בתוך הליכוד עצמו. פרשת התנחלות עמונה הפכה בחודשים אלו למבחן מכריע לכוונתו של נתניהו, על רקע "חוק ההסדרה", שנותן לגיטימיות להתנחלויות שהוקמו על אדמות פלסטיניות פרטיות כצעד לקראת סיפוח אזור "סי" לישראל.

 מדינה אחת או שתי מדינות

הצהרתו של טראמפ במסיבת העיתונאים, שאין לשלול את פתרון המדינה האחת במידה ושני הצדדים יסכימו על כך, עוררה סערה גדולה, לאחר שנתניהו הצהיר פעמים רבות על מחויבותו לפתרון שתי המדינות. היה ברור עם זאת שטראמפ זורק את הכדור למגרשו של נתניהו, שאמור להחליט מה הוא בעצם רוצה – מדינה אחת או שתי מדינות. טראמפ מצידו הבהיר שהוא מעונין בפתרון ועכשיו. מכאן ניתן להבין את חילוקי הדעות בין שני המנהיגים – נתניהו מתנגד בחריפות לפתרון שתי המדינות, קרי להקמת מדינה

עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 8

תגיות:
דעם כלכלה ירוקה - מדינה אחת

אודות דעם כלכלה ירוקה - מדינה אחת

מפלגת דעם מציעה את הגרין ניו דיל ישראלי-פלסטיני כתשובה המתאימה הן למשבר הפוליטי והכלכלי שישראל עוברת, והן ליצירת בסיס לבניית שותפות ישראלית-פלסטינית אמתית. זוהי התכנית שבאמצעותה ניתן לסיים את הסכסוך בין העמים, ולהביא לביטול משטר האפרטהייד אשר ישראל כופה על הפלסטינים בשטחים הכבושים. זאת התכנית שבכוחה להחליף את הכיבוש בשותפות על בסיס של צדק אזרחי, שיעניק זכויות אזרחיות מלאות לפלסטינים כמו לישראלים במסגרת מדינה משותפת. אנו קוראים לשינוי סדר העדיפויות הכלכלי והחברתי. המאבק לעצירת משבר האקלים והצלת העולם מכיליון, אינם משימה "ציונית" או "פלסטינית", אלא משימה כלל אנושית. כמו שאי אפשר ליישם מדיניות ירוקה בארה"ב במנותק מטיפול בגזענות נגד השחורים; כך אי אפשר ליישם מדיניות ירוקה בישראל במנותק מחיסול משטר האפרטהייד כלפי הפלסטינים, והאפליה הגזענית נגד האזרחים הערבים בישראל. הצטרפו היום למאבק במשבר האקלים ולמען חברה צודקת ושוויונית.