בבחירות לכנסת ה-19, שיתקיימו בינואר 2013, עומדות על סדר היום שתי שאלות גורליות: הראשונה נוגעת לקיפאון מדיני שיוביל לאינתיפאדה שלישית ולעימות חמור עם הפלסטינים והעולם הערבי. השנייה עניינה תוכנית צנע וקיצוצים דרסטית שמשמעותה אבטלה, עוני והרס שירותים חברתיים. מצד אחד, הרחוב הפלסטיני מסרב לקבל את הכיבוש כעובדה מוגמרת, ומצד שני, שכבות רחבות בחברה הישראלית מתנגדות לקפיטליזם החזירי שהשתלט על ישראל. התסיסה העממית העמוקה שפרצה בקיץ 2011 מצביעה על אפשרות לשינוי. דעם השתתפה באופן פעיל בתנועת המחאה והיא עוסקת בעשייה חברתית יומיומית בקרב עובדים יהודים וערבים.
דעם מציעה לציבור בישראל מצע של שינוי מהפכני, שבמרכזו קריאה לסיום הכיבוש ובניית חברה המושתתת על שוויון וצדק חברתי. פתרון הבעיה הפלסטינית והשלום מהווה תנאי הכרחי לבנייתה של חברה צודקת שבה מוצאו של אדם לא יהיה מכשול בפני השתלבותו המלאה בחברה.
I הפרק המדיני:
1. דעם קוראת לסיום הכיבוש, הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות ה- 4 ביוני 1967 ופירוק כל ההתנחלויות.
הסכמי אוסלו סיכלו את האפשרות להגיע לפתרון של שתי מדינות, ישראלית ופלסטינית. בחסות ההסכם סללה ישראל כבישים עוקפים והרחיבה גושי התנחלויות המונעים את הקמתה של מדינה פלסטינית בעלת רצף טריטוריאלי. ההסכמים גם הנציחו תלות כלכלית מוחלטת של הפלסטינים בישראל. בצל הקיפאון המדיני התפתחו בהתנחלויות קבוצות פשיסטיות המטילות טרור על הפלסטינים, משתלטות על שטחיהם בחסות הצבא ומהוות נטל כלכלי וביטחוני על העובדים בישראל. הסכם שלום יציב ובר קיימא מחייב את סיום הכיבוש, פירוק כל ההתנחלויות והקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 שירושלים המזרחית היא בירתה.
המשבר הכלכלי בגדה המערבית ואזלת יד הרשות הפלסטינית יגרמו במוקדם או במאוחר להתפרצות אינתיפאדה עממית,שתהיה מכוונת נגד סמלי הרשות המושחתים, ובראשם הנשיא מחמוד עבאס (אבו מאזן) וראש הממשלה סלאם פיאד. אינתיפאדה זו תעלה מחדש לסדר היום הישראלי את הנושא הפלסטיני בכל עוצמתו. ישראל לא תוכל להבטיח לעצמה יציבות פוליטית וכלכלית ללא פתרון שורשי של הבעיה הפלסטינית.
2. דעם תומכת באביב הערבי,ובמאבקו של העם הסורי, וקוראת לשלום עם המשטר העתידי בסוריה על בסיס סיום הכיבוש ברמת הגולן.
דעם רואה במהפכות הדמוקרטיות בעולם הערבי מפתח לשינוי היחסים בין ישראל לשכנותיה. האביב הערבי נושא מסר של דמוקרטיה וצדק חברתי, ומהווה גשר לבניית יחסים בריאים ושוויוניים בין חברה ישראלית הדורשת שלום וצדק חברתי לבין העולם הערבי הסובב אותה. העובדים בעולם הערבי נאבקים נגד המדיניות הכלכלית הנאו-ליברלית, נגד יחסי הון שלטון ונגד השחיתות והיעדר הדמוקרטיה, ובכך מייצגים גם את האינטרסים של העובדים בישראל.
דעם עומדת לצדו של העם הסורי במאבק הגבורה נגד משטר אסד הקפיטליסטי, המושחת והדיקטטורי, ומצרפת את קולה לקריאת העם הסורי להפיל את הרודן. בסוריה מתרחש כיום רצח עם על ידי שליט הממיט חורבן על עמו ונאחז בשלטון המניב רווחי עתק למשפחתו. העם הסורי דורש חירות, דמוקרטיה וקץ לרודנות.
דעם חותרת להגיע לשלום עם הממשלה הנבחרת העתידית של העם הסורי, על בסיס סיום הכיבוש של רמת הגולן.
שלום,
מעניין אותי מה התפישה של דע"ם לגבי מדינת ישראל כמדינה יהודית. האם דע"ם מקבלת הגדרה זו או לא?
כמו כן, אם דע"ם מאמינה במתן שוויון זכויות מלא לאזרחיה הערבים, מדוע היא מאמינה בפירוק ההתנחלויות? מדוע שמדינת פלסטין לא תתן שוויון זהה לתושביה היהודים?
אני חושב שמפלגה שמשמיעה קול ערבי שמאמין בשוויון זכויות מלא לאזרחים הערבים במדינת ישראל, יחד עם הכרה מלאה בהיות מדינת ישראל מדינה יהודית יכולה להיות משהו חריג וחיובי, כמו גם כזו שמאמינה בזכות קיומה של מדינה פלסטינית, שמעניקה זכויות מלאות לתושביה היהודיים.
אם כבר שמים ערכים נכונים לפני הצלחה פוליטית כזו או אחרת, אני חושב שאלו הדברים שנכון לקדם.
מה דעת דעם על צביונה של המדינה?
אתם קוראים להקמת מדינה פלסטינית בגבולות 67' – ועל זה עמדתכם ברורה.
אך מה עם מדינת ישראל?
האם תהיה מדינה דו לאומית – כל אזרחיה שתכלול ערבים ויהודים?
או שלאחר שתקום מדינה פלסטינית יש לכם תכנית לספח שטחים כגון המשולש למדינה הפלסטינית?
קצת מאכזב שלא זרקתם איזו מילה על זכויות בעלי חיים.
עודד, עמדת דעם בנושא זכויות בי"ח וסביבה נמצאת כאן: http://goo.gl/I3SDh
טל, עמוס ושאר המתעניינים לגבי השירות הלאומי:
ראשית, דעם לא מתנגדת לפעולת ההתנדבות אלא לרצון לכפות שירות לאומי על ציבורים שונים (ערבים, חרדים) בשם השיוויון. קשה להגיד שיש משהו שיוויוני בדרישה מאזרח שמופלה לרעה ע"י המדינה בכל התחומים להתנדב כפייה.
שנית כדאי לבחון את נושא השירות הלאומי בכללותו באופן ביקורתי יותר. הרצון של אזרח להתנדב עבור החברה הוא יפה, אבל מצד שני מנגנון השירות הלאומי משרת את מדיניות ההפרטה הממשלתית, כי הוא מאפשר למדינה להעביר כח עבודה זול לעמותות פרטיות הנותנות שירותים שאמורים להינתן ע"י הממשלה. כך יוצא שאזרחים המבצעים עבודות חשובות ביותר לא מקבלים שכר הוגן, ומצד שני שירותים חשובים ניתנים ע"י אנשים שלעיתים אין להם הכשרה מספקת (או בכלל), וע"י גופים פרטיים שאינם מחוייבים לאזרח כמו המדינה.
לדעתי (האישית) עדיף לאזרח הרוצה לתרום לחברה לפעול לשינוי המצב הפוליטי במדינה באופן ישיר מאשר להתנדב לשירות לאומי, אבל זו כמובן בחירה אישית.
בהתלבטות שלי בין מפלגות לקראת הבחירות הבאות עלינו, אתם כובשים את ליבי, למרות שראשי מסתייג מחלקים במצע שלכם. קשה לי להאמין שהדרישות המוצדקות במצע כלפי המדינה מתישבות אם החיבוק למשטר פונדמנטליסטי כפי שמתחיל להצטייר במצרים ויתכן לצערינו יחשיך גם את העתיד של סוריה. הייתי חושב שיש לתמוך ב"אביב" שלהם על בסיס התניית איזו מן חברה ומשטר יקום בעקבותיו. ולמרות ההבנה שלי בנסיבות המביאות אותכם להתנגד לשירות לאומי, אני חושב שהדבר הינו טעות טקטי וגם מוסרי. זאת, בעיקר כאשר השירות יכול לפעול בתוך אותו מגזר המופלה לרעה ע"י המדינה. ואולי כמה סעיפים נוספים אינם מתיישבים עם מה שהייתי רוצה לקרוא. אבל…………
ועדיין ליבי עמכם. חילוקי דעות בין מחפשי צדק חברתי ושלום בין עמים, הינם קטנים ביותר מול הסכנות הנרקמות ע"י כוחות ימנייים ופונדמנטליסטיים. חבל שחילוקי הדעות האלו מביאות להתפצלות כה גדולה בין אלו הצריכים להיות ידידים ושותפים. אינני יודע עדיין עבור מי אצביע….אך ראו בי ידיד ושותף.
העלו כאן לפני את עניין השירות הלאומי. אני מאמין שאמנם, כל עוד ישנה אפליה ממסדית של הציבור הערבי, זו היא צביעות לדרוש ממנו את אותן החובות החלות על הציבור היהודי עתיר הזכויות. הסיסמא צריכה להיות: 'שיוויון חובות רק לאחר שיווין זכויות' ולא להיפך. מאידך, היתה מישהי לפני המזדהה עם המפלגה בה בעת שהיא רואה את קיומה של מדינת ישראל כדבר זמני. זו שאלה מעניינת, האם דעם אמנם רואה עצמה כמפלגה פוסט או אנטי ציונית או ככזו השואפת לשיוויון זכויות מלא בתוך מדינת ישראל? זה מתקשר גם לעמדת דעם ביחס לגופי הסירוב, חיזבאללה, חמאס ואחרים ועמדתם השוללת את קיומה של מדינת ישראל. לא ראיתי כי משהו נאמר על כך. ולבסוף, לעניין ה'אביב הערבי'. ידוע שבסוריה, וכפי שהיום ברור, במצרים, משתתפים גופים ימנים דתיים בנסיון להשתלט על השלטון. הזה החזון של דעם לגבי העולם הערבי? לא חייבים להיות נאיביים. תודה.
אתה טועה.
קודם כל חורשים ומטפחים את השדה אחר כך יש מה לאכול.
הפעם אני מצפה מהערבים להרים את הכפפה ולעשות שירות, ואז נדבר על זכויות.
מאז ומעולם תמיד ישראל באה לקראת הערבים – אם בהסכמי אוסלו: פינוי שטחים אדירים תמורת חתיכת נייר – "שלום" – שמעולם לא ראינו בפועל.
וגם פטור מכל חובה למדינה, אבל על הנייר הם זכאים לכל הזכויות שאני זכאי להם. הם יכולים להתחיל ללמוד "חופשיים" באוניברסיטה כבר בגיל 18. זה הוגן?
ה"אפליה" יכולה אולי להיות מצד האנשים – אך היא אינה מצד המדינה. לא תצליח לשנות את דעת האנשים בשטח. השוויון האמיתי שהם מייחלים לו יגיע אך ורק שהערבים יוכיחו לציבור שהם ראויים לכך. כל ניסיון אחר לחוקק חוקים – זוהי אפליה מתקנת, ולא שוויון אמיתי
שלום
המצע שלכם מאד קרוב לאידיאולוגיה שלי. באופן זמני, כל זמן שמדינת ישראל קיימת – אפילו אני, כאנרכיסטית – חשה צורך לפעול במסגרות הפוליטיות, לצד פעילות השטח האנרכיסטית שלי.
לשני נושאים חשובים לא התייחסתם במצע. לא אוכל להצביע עבורכם, אם לא אגע שאתם תומכים בדעתי ומתכוונים לפעול בנושאים אלו.
מדובר בנושא הירוק, כלומר בסביבה ובעלי חיים, ומדובר בנושא של ציבור הלהט"בים.
בנושא הירוק נכללים נושאי הסביבה השונים, כולל המאבק נגד זיהום המים, הקרקע והאוויר בארץ, כולל הפסקת השימוש בחומרים בלתי מתכלים למטרות אריזה, כולל הכנסה לנוהל קבוע של נושא הייצור והשימוש בקומפוסט, ועוד.
בנושא הירוק נכללת גם הלחימה לשמירת זכויותיהם של בעלי החיים.
זה כולל את חיות הבר אשר ניצודות ונרצחות בלי רחם, ואשר סביבת החיים הטבעית שלהן ניזוקה עקב זיהום הסביבה והרס המתווה הטבעי והצמחים שבו.
זה כולל גם את חיות המחמד, אשר היחס האכזרי כלפיהן בחנויות, לצד הנטישה והיחס המחפיר כלפי חיות המשק וחיות העבודה, דורשים תחיקה מתאימה ותכניות פעולה לאכיפת החוקים.
לגבי זכויות ציבור הלהט"בים, שאותן אני מכירה מקרוב כלסבית פמיניסטית פעילה, יש צורך לחוקק חוקים מתאימים לשם אפשור הקמת משפחות להט"ביות, למניעת אפליה בכל תחומי החיים ולשוויון זכויות מלא, כולל אכיפת החוקים וכולל מאבק כנגד כל סוגי האפליה והאלימות.
אני מציעה שניצור קשר טלפוני 03-6883421 (כל שעות היממה, כולל תא קולי).
להתראות
באחוות א/נשים
אורנה לביא
שלום אורנה
את העמדה שלנו בנוגע לאיכות הסביבה וזכויות בעלי חיים אפשר למצוא כאן:
http://heb.daam.org.il/%D7%A2%D7%9E%D7%93%D7%AA-%D7%93%D7%A2%D7%9D-%D7%91%D7%A0%D7%95%D7%A9%D7%90-%D7%A1%D7%91%D7%99%D7%91%D7%94-%D7%95%D7%96%D7%9B%D7%95%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%A2%D7%9C%D7%99-%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D/
בנוגע לזכויות ציבור הלהטב"בים – לדעם אין מצע מנוסח בנושא, אך כן מתייחסת לנושא של חוקי אישות ונישואים אזרחיים ודוגלת בזכות של כל פרט להתחתן ולהקים משפחה עם מי שהוא\היא רוצים, ותפעל לכך.
למה ומדוע–לא מופיעה התביעה לחיסול-הציונות (בישראל)ולהסרה-ביטול- "המדינה היהודית"-שהרי זו אפליה וגזענות………..
באופן כללי אני די מסכים עם המצע המוצע מה גם שאי שוויון של שנים קשה לתמצת במספר שורות. מה שחסר לי זה 1 – התייחסות אל הקהילה הגאה. 2 – נושא השרות הלאומי או השרות בצה"ל נראה לי יותר בשביל למצוא חן ביעיני הציבור הערבי. 3 – אומנם אני לא דתי אבל עניין ירושליים המזרחית צריך להיקבע במשא ומתן. ולו בגלל הרגישות של שתי הדתות לעיר זו.כל קביעה אחרת נתפסת כלאומנית או כניסיון למצוא חן בעיני מצביעים לאומנים שכמובן לא יצביעו למפלגה כמו דעם.
קיוויתי שאוכל להצביע למפלגה, אבל לאחר קריאת המצע אני לא באמת מאמין שהיא יהודית ערבית או להיפך.
בברכה עמוס
מפעים לקרוא את המצע של דעם. אכן זה שיח חדש ומרענן, אבל בולטת בהיעדרה התייחסות לזכויות הייצוג והשיוויון של המיעוטים המיניים והמגדריים. אין אף מילה על התנגדות לאפליה על רקע נטיה מינית או זהות מגדרית, או על עמדתה כלפי המאבק בהומופוביה ובטרנספוביה, שלא לדבר על תמיכה מפורשת במאבקיו של ציבור הלהט"ב (לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים) לשיוויון אזרחי מלא.
ברור שדעם מחויבת לזכויות אדם לשיוויון של כל בני החברה, אבל שיוויון וזכויות אדם אינם מתמצים במישור הלאומי, העדתי והמעמדי. ממפלגה כמו דעם הייתי מצפה למחוייבות מלאה ומפורשת לזכויות הציבור הגאה.
מצטרף למה שנכתב בתגובתה של נורה גרינברג
והייתי שמח לדעת מה עמדת דעם בנושא?
לא ברורה לי ההתנגדות לשירות לאומי. אף אחד לא מדבר על לשלוח נערים ערבים לסוכנות היהודית כשירות לאומי, אלא למוסדות רלוונטיים לחייהם. מדוע להתנגד לכך? מי מפסיד מתרומה פעילה של הפרטים בחברה לשכבות החלשות בה (חולים/קשישים וכו')?
סעיף זה במצע, אינו מנומק היטב ומדיף ריח של ריצוי מגזר שנהנה מפריוולויגיה לה הוא זוכה כיום. אם המצע היה קורא לביטול כל שירות חובה (בצה"ל או לאומי), אז היה לי יותר קל לקבל אותו, אבל בניסוח הנוכחי הוא פשוט קורא בריש גלי להפליה בחברה, ואני לא יכול לקבל את זה.
אשמח לקבל את התייחסותכם,
שלום רב,
את האמת קראתי בעיון את המצע של המפלגה וציפיתי למצוא את הנושאים החשובים לנו במגזר הערבי, ציפיתי למצוא משהו שונה מהמפלגות הערביות הוויתיקות אבל בסיומו של המצע לא מצאתי את מה שציפיתי ואת זה גרם לי לאכזבה!!!
אני חושב שכדאי לכם לשים דגש על שיתוף פעולה עם הגורמים השונים בממשלה כדי לקבל תקציבים, פרוייקטים חינוכיים, ולא רק סיסמאות המצע של המפלגה, בכדי שאצביע למפלגה אני מצפה מכם לשים בפני הקהל תוכנית המתארת את תהליך פתרון הבעיות הנוקשות במגזר כדוגמת המורות שמחכות ליום קליטתם בבתי הספר, כמו בעיות קבלת משכנתאות בכפרים, כמו פיתוח מפעלים וקריירה במגזר ועוד הרבה נושאים חשובים …לכן אני חושב כדי שתוכלו להביא שינוי ומהפכה פוליטית אתם צריכים לחשוב אחרת מהמפלגות הוותיקות כי אחרת הכל שווא.
אני מאחל לכם הרבה הצלחה .
אשמח מאוד לקבל את תגובתכם ..
איך הנושא של רצח על כבוד המשפחה איננו מוזכר כלל במצע הזה?
במצע דעם – תביעות: מופיע הסעיף הבא בנוגע לאלימות נגד נשים:
אלימות נגד נשים: דעם דורשת להגביר את האכיפה והענישה של חקיקה הנוגעת לסחר בנשים, זנות, הטרדה מינית ותקיפה מינית.
במצע המורחב מופיעה הפסקה הבאה הדנה בנושא האלימות בחברה הערבית נגד נשים.
"דעם חותרת ליצור שינוי פנימי עמוק בחברה הערבית ונאבקת נגד השחיתות, המבנה הפטריארכלי משפחתי, השמרנות, ודיכוי האישה הערבייה, ופועלת להעצמה כלכלית, אישית וחברתית של נשים ערביות. דעם רואה בסלחנות של החברה הערבית כלפי אלימות המופנית נגד נשים וילדים, את המקור להתפשטות האלימות, שהפכה למגיפה חברתית. דעם מעמידה סדר יום אלטרנטיבי, שבמרכזו שינוי פנימי של החברה הערבית והיפתחותה לשותפות עם גורמים חברתיים שמאליים ברחוב היהודי, יחד עם המאבק נגד הגזענות בחברה הישראלית, ובעד שוויון זכויות מלא ובלתי מותנה של האוכלוסייה הערבית."
בפועל חברי דעם פועלים באופן יומיומי נגד האלימות נגד נשים, באמצעות ארגון העובדים מען, המקיים קבוצות העצמה לחברות מען, ונושא האלימות נגד נשים תופס שם מקום חשוב.
ברור שדעם מתנגדת לכל רצח, קל וחומר רצח נשים מסיבה כלשהי.