צומת עין-יברוד, בשטח שחושף מהירוק-עד ובורא מעצי זית שפעם מישהו שזו הייתה אדמתו נטע וטיפח וגזם והוציא מהם את לחמו, היום בכוח הכוח, כלים כבדים, כמו השופל שנח זמנית בפתח המוצב שחולש על הצומת, מגנים על אלו שמקרוב פלשו לאדמות לא להם שעליהן בנו את ביתם והקימו שרשרת התנחלויות שצומחות חדשות לבקרים כפטריות רעל. בגללם ולשלומם ולהגנתם עומדים החיילים דרך קבע בראש המגדל ולמראשותיו, מפעם לפעם גם יוצאים מהמתחם המבוצר ומתעמרים בפלסטינים שנוסעים על כביש מספר 465. תרמילים של רובים וקליעים שרוקנו מתוכנם ושרידי רימונים זרועים מסביב למתחם המבוצר ושותקים סיפורים.
במרחק לא רב מהפילבוקס שבצומת עין-יברוד מזדקר אחיו. תאום זהה שחולש על כביש היציאה הצפונית מהעיר רמאללה ומחבר את ביר-זית עם הכפר עטרה ויורד מהמקום בו ממוקם המגדל ומגיע אל הכביש הראשי שבהמשכו מזרחה ההתנחלויות חלמיש ועטרת וצופית ו…
האחרון הוא הוותיק והממוגן מהשניים, ולאחת מפאותיו נוספה על המבנה המקורי עמדה חדשה שממנה יכולים החיילים להשקיף אל דרך צדדית שמובילה לכפרים פלסטינים, ומשם הם גם יכולים לירות ולפגוע במפגינים אם וכאשר העזו או יעזו להתקרב למתחם.
אז יש מגדל וסביב לו מתחם מגודר ומבוטן ולמעלה ולמטה חיילים תמיד, ולפניו כביש מתפתל, אבל במפות הרשמיות אין לכביש מספר. כביש אילם. אולי כי כביש שלא משרת מתנחלים לא ראוי למספור במפות. אולי.
וגם תעלומה יש שם משני צדי הכביש, משני צדי המבצר, ממערב וממזרח עומדים כחידה בתים אטומי עיניים וסתומי פיות. בתים בלי חיים.
ממערב בית אבן רחב מידות שחלק מקירותיו חסרים, התמוטטו, שגגו צימח עשב ושיחים ועצים ענפים מתמרים מהיכן שהייתה הרצפה. כל סביבותיו מגודרות בתיל, אין יוצא ואין בא בחדריו הפרוצים, בית כמו זקן יתום.
ומנגד בית מבטון: שונה בתכלית מזה שמולו וצעיר ממנו, ביתכמו שהיה נהוג לבנות בשנות החמישים, בקווים ישרים ובחזיתו מרפסת רחבת ידיים.
על גג הבית מישהו ערם שקי חול. אולי זכר לימים לא מאד רחוקים שבהם נהג הצבא לאמן חיילים ב – לש"ב, = לחימה בשטח בנוי (עובדה שאני זוכרת מלפני כמה שנים).
גם בית זה שלפחות המעטפת החיצונית שלו נשארה שלמה נטוש מחיים.
ואני מבקשת את עזרת הציבור:
אם מישהו יודע וזוכר, או חושב שמישהו ממכריו עשוי לדעת, אנא עזרו לפתור את התעלומה וגאלו את החידה וספרו מי היו החיים בשני הבתים או באחד מהם ומה עלה בגורלם, האם נטשו או גורשו ומתי ובאילו נסיבות ולאן.
כתיבת תגובה