הזירה הפוליטית בישראל בעידן טראמפ: מסמך הועד המרכזי של מפלגת דעם מה- 26.3.2017

חוסר יציבות באזור בשל מלחמות אזרחים אינו משרת את ישראל, ומה שמתרחש בזירה הסורית הוא הוכחה לכך. מזה 6 שנים, מאז פרוץ המהפכה בסוריה, נמנעה ישראל ממעורבות ישירה בה, וקוותה […]

חוסר יציבות באזור בשל מלחמות אזרחים אינו משרת את ישראל, ומה שמתרחש בזירה הסורית הוא הוכחה לכך. מזה 6 שנים, מאז פרוץ המהפכה בסוריה, נמנעה ישראל ממעורבות ישירה בה, וקוותה שהעימות הפנימי ימשך לנצח. אלא שהכרעת הקרבות לטובת המשטר, רוסיה ואיראן מציבה בפני ישראל אתגר שהיא לא רצתה בו. בהעדרה של ארה"ב מהזירה הסורית, ולאור ההשפעה המכרעת שיש לרוסים בתוכה, ישראל עומדת בפני מצב מביך. הרוסים הם אומנם ידידים, אבל הם אינם מהווים שותפים אסטרטגיים כמו ארה"ב, והאינטרסים של רוסיה לא תמיד תואמים את אלו של ישראל. מקומה המכריע של איראן בזירה הסורית מהווה סכנה אסטרטגית שמחייבת את ישראל להתערב במטרה למנוע את עליונות מעמדה של איראן בכל מחיר.

בזירה הישראלית נתניהו סופג ביקורות חריפות מאמצעי התקשורת כשהוא נחקר בתיקים שעוסקים בהתנהלותו, והוא עלול לעמוד בפני כתב אישום בשל קבלת מתנות מבעלי הון באופן הנוגד את החוק ונושאים אחרים כמו קלטות נוני מוזס ופרשת הצוללות. בקרב חוגים לברליים ישנה תחושה של אי נחת מדרכו של נתניהו להזין שנאה כלפי הערבים כקולקטיב. האופוזיציה לנתניהו אינה רק מצד שמאל והתקשורת הליברלית, אלא גם ממתנגדיו בימין כמו נפתלי בנט ואפילו מתוך מפלגתו, למשל שר התחבורה ישראל כץ או שר החינוך לשעבר גדעון סער שחותר למנהיגות הליכוד. למרות שנתניהו יצר משבר עם שר האוצר כחלון בנושא התאגיד הצבורי ורשות השידור, הרי תוצאות הבחירות הקרובות אינן מובטחות לו.

אך, למרות המיאוס מנתניהו לא עומדת מולו אופוזיציה אמיתית. הגורם העיקרי המתחרה בו, חה"כ יאיר לפיד, הפך לנציג מעמד הביניים ולעתים נראה כי הוא מתחרה בנתניהו על נתח מקהל הימין שלו. אביגדור ליברמן, נחשב לאישיות קיצונית בלתי ברורה שיש ספק רב לגבי רצינותה. התחזית לגבי מפלגת העבודה עגומים. על פי משאלי דעת קהל היא הפסידה מחצית מקולות בוחריה לטובת מפלגתו של לפיד. אחת הסבות היא  נסיונו המתמיד של מנהיג העבודה הרצוג למצוא לעצמו מקום בממשלת הליכוד על בסיס ההסכמה על ועידה אזורית, אותה ועידה שכל תפקידה לדחות את הפתרון הפוליטי, ולאפשר לישראל לייצב את שלטון הכיבוש שלה על הגדה המערבית, ולבצר את הפילוג בין פתח וחמאס.

יוצא איפוא שאין כיום מפלגה בעלת פרוגרמה פוליטית אלטרנטיבית לליכוד, לא במישור הכלכלי ולא במישור הבטחוני, מצב שמחזק את מעמדו של נתניהו. אין ספק שחולשת האופוזיציה הליברלית והשמאלית בישראל מושפעת גם מהעדר אופוזיציה דמוקרטית וליברלית לפתח וחמאס. שתי התנועות האלו הצליחו לחלק ביניהן את השלטון בשטחים הכבושים תוך השענות על בני ברית מושחתים בעולם הערבי, תוך יצירת סוג של תאום עם ישראל במטרה לבצר את שלטונן. במקרים הבודדים בהם ניסו צעירים לבטא את יאושם מהרשות, למשל על רקע הריגתו של באסל אלאערג' ברמאללה, או בהפגנה שהתקיימה במחנה הפליטים ג'בליה בעזה בשל משבר החשמל,  – הם דוכאו בכוח, ברמאללה על ידי הרשות של פתח, ובעזה על ידי חמאס. פתח וחמאס אינן מכירות בזכות הפעולה של אופוזיציה ואינן מאמינות בדמוקרטיה. שתי התנועות האלו הופכות כל מי שמתנגד או מבקר אותן לבוגד, בדיוק כפי שפועלים המשטרים הערביים. העדר אופוזיציה פלסטינית דמוקרטית מכשיל כל מאמץ לבנות כוח יהודי ערבי או ישראלי פלסטיני נגד הכיבוש.

בזירה הפנים ערבית בתוך ישראל

עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 8

תגיות:
דעם כלכלה ירוקה - מדינה אחת

אודות דעם כלכלה ירוקה - מדינה אחת

מפלגת דעם מציעה את הגרין ניו דיל ישראלי-פלסטיני כתשובה המתאימה הן למשבר הפוליטי והכלכלי שישראל עוברת, והן ליצירת בסיס לבניית שותפות ישראלית-פלסטינית אמתית. זוהי התכנית שבאמצעותה ניתן לסיים את הסכסוך בין העמים, ולהביא לביטול משטר האפרטהייד אשר ישראל כופה על הפלסטינים בשטחים הכבושים. זאת התכנית שבכוחה להחליף את הכיבוש בשותפות על בסיס של צדק אזרחי, שיעניק זכויות אזרחיות מלאות לפלסטינים כמו לישראלים במסגרת מדינה משותפת. אנו קוראים לשינוי סדר העדיפויות הכלכלי והחברתי. המאבק לעצירת משבר האקלים והצלת העולם מכיליון, אינם משימה "ציונית" או "פלסטינית", אלא משימה כלל אנושית. כמו שאי אפשר ליישם מדיניות ירוקה בארה"ב במנותק מטיפול בגזענות נגד השחורים; כך אי אפשר ליישם מדיניות ירוקה בישראל במנותק מחיסול משטר האפרטהייד כלפי הפלסטינים, והאפליה הגזענית נגד האזרחים הערבים בישראל. הצטרפו היום למאבק במשבר האקלים ולמען חברה צודקת ושוויונית.