סקירה פוליטית שבועית 27.3.22

נאום ביידן בפולין: אתמול בלילה נשיא ארה"ב, ביידן, נתן בבירת פולין, וורשה את נאום הסיום של סיורו באירופה, שהתחיל ביום חמישי. וזה היה נאום היסטורי שהסתיים במילים "בשם אלוהים, פוטין […]

נאום ביידן בפולין:

אתמול בלילה נשיא ארה"ב, ביידן, נתן בבירת פולין, וורשה את נאום הסיום של סיורו באירופה, שהתחיל ביום חמישי. וזה היה נאום היסטורי שהסתיים במילים "בשם אלוהים, פוטין חייב להסתלק", אחרי שהוא קרא בצורה ברורה לעם הרוסי להפיל את פוטין. הסיום הזה, שכנראה היה בלתי כתוב, עורר לא פחות מרעידת אדמה אצל כולם. לאחר מכן באה הבהרה, שארה"ב לא הולכת לעשות שינוי משטר כפי שעשתה בעבר, אלא קוראת לעם הרוסי להחליף את המשטר. אחרי שביידן ביקר את הפליטים בפולין ושאלו אותו מה דעתו על פוטין, הוא אמר שהוא טובח, ולפני כן כינה אותו בריון, כלומר ברור שאדם כזה לא יכול לשלוט. אלה אינן מילים פשוטות, זוהי עמדה יוצאת דופן בין המדינות שהתאחדו נגד פוטין, אפילו בוריס ג'ונסון שקילל אותו, לא קרא להדחתו אלא לכישלונו.

בבירור, ארה”ב היא זו שמובילה את המערכה נגד פוטין. אמנם זלנסקי מאוקראינה הוא מי שמתמודד עם פוטין, אבל ביידן מנהל את המלחמה הזאת. כדי להוביל מערכה כזאת הוא חייב לשתף את בני בריתו באירופה לשים הצדה את כל השיקולים הכלכליים-פוליטיים, ולתת את הכול כדי לנצח במלחמה הזאת. הביקור באירופה היה על רקע הרגשה שאחרי חודש של מלחמה שנכשלה מבחינת רוסיה בשלב הראשון, ופוטין לא הצליח לגרום לשינוי משטר באוקראינה, יתכן שהאירופים יחליטו להוריד את המתח עם רוסיה, להקל בסנקציות הכלכליות ולהגיע לפתרון ביניים. לכן ביידן החליט להופיע שם ולהגיד לאירופה שהמלחמה נמצאת בתחילתה, עדין לא השגנו בה כלום, כי זאת מלחמה ארוכת טווח על הדמוקרטיה. ביידן הזכיר את המלחמה הקרה, כאשר בריה"מ פלשה למדינות שלא רצו את שליטתה, עד שבריה"מ נפלה והמדינות השתחררו ממנה.

דעם לא תמכה בעמדת ארה"ב במלחמה הקרה, זו היתה מלחמה שהובילה לגלובליזציה שכללה את ניצחון ההון הגדול, יצרה פערים אדירים בין עניים לעשירים, והביאה אותנו לניצחון  טראמפ. אבל הניצחון של ביידן על טראמפ הכניס אותנו לשלב היסטורי חדש, ושינה את סדר העדיפויות, שהתחיל ב- לבנות מחדש יותר טוב (BBB) כלומר לגרום לשינוי חברתי ופוליטי בארה"ב, ואח"כ המלחמה נגד המגיפה. היום הנושא הבינלאומי של המלחמה נגד פוטין תופס את המקום הראשון, כלומר סדר העדיפויות השתנה. זה דורש שינויים, גמישות וויתורים בנושא מדיניות הפנים בארה"ב, כמו גם בנושא האקלים ולדחות את המעבר לאנרגיה מתחדשת. זאת משום שמדובר בזירה עולמית, וצריך לקחת בחשבון את האינטרסים של מדינות אירופאיות שנשענות על הנפט הרוסי, כמו בעיקר גרמניה וצרפת. לכן נדרשים פתרונות ביניים שיאפשרו את העמידה שלהם ביחד.

למעשה עתידה של ארה”ב ושל העולם כולו תלוי בגורל המלחמה באוקראינה. פתרון הביניים שביידן הציג לגבי נושא האנרגיה, הוא להפסיק להישען על הנפט והגז הרוסי, ולקנות אותם בארצות אחרות, כולל ארה"ב והמזה"ת, ולחלק אותו באירופה בין המדינות. ארה"ב תשחק תפקיד מרכזי בנושא. חברות הנפט והגז האמריקאיות שהפסיקו ליצר נפט וגז כי זה הפסיק להשתלם, יחדשו את פעילותם ויספקו אותו לאירופה. מטרת הביקור היתה לגייס מחדש את אירופה כדי ליצור שינוי שורשי, שפירושו הפסד לפוטין.

כשביידן מחריף את הביקורות שלו על פוטין ומתאר אותו כמנוול הראשי, זה אומר שהוא לא יכול להמשיך להיות בן ברית של ישראל. כיום אי אפשר גם להמשיך לתמוך בפוטין וגם להיות בן ברית של ארה"ב. לכן ביידן אמר בבירור – אין לנו צורך במתווכים אלא בנקיטת עמדה ברורה. אם אתם רוצים שארה”ב תהיה עמוד השדרה של מדינה נגד בני בריתו של פוטין באירופה, כמו מרי לה פן ואחרים, אנחנו נגייס את כל מה שאנחנו יכולים, בהסכמה של שני חלקי הקונגרס, ואתם צריכים לתמוך בנו. ביידן הדגיש את הפשעים שפוטין מבצע באוקראינה ומסביר לעולם שזו מלחמה גורלית. העולם התרגל להתערבות הרוסית ולא להתעניין במעשי הטבח בסוריה, או במדיניות של מחמד בן סלמאן ברצח אנשי אופוזיציה, ושל סיסי ששולח אותם לבתי הכלא, אבל הגיע הזמן לקחת עמדה כלפי כל זה, כי פוטין וטראמפ מנסים לעצור את הערכים האנושיים של סולידריות על ידי כוח צבאי אכזרי. נאום הסיום של ביידן אחרי 3 ימי ביקור, שם לכול זה גבולות. הוא נותן את כל הסיוע לאוקראינה, ומיישם את כל הסנקציות על רוסיה, אבל לא נופל לפח של פוטין ולא נכנס להתמודדות צבאית ישירה באוקראינה נגד רוסיה. הרוסים מדברים על במלחמה בין המזרח למערב, שאין לה שום משמעות היום. לטענתו, הבעיה איננה רוסיה אלא פוטין, וההתנהגות שלו בסוריה, בבריטניה, באוקראינה ושאר מדינות בריה"מ לשעבר, כולל ג'ורג'יה ובלרוס.

תבוסת פוטין – שלב חדש במזה"ת:

מבחינת דעם השאלה שביידן מעלה היא גורלית, כי תבוסת פוטין תפתח שלב חדש במזה"ת: היא תגרום להפלת המשטר הסורי ושאר המשטרים שהם בני הברית של ישראל, שמממנים את כל המתקפות על הדמוקרטיה במזה"ת. תבוסתם תאפשר לבנות סדר עדיפויות חדש של ערכים, שלא קיים כיום. למעשה, אף מדינה בעולם הערבי לא נקטה בעמדה ברורה כלפי המלחמה הזאת. למנהיגים הערבים אין שום אמון בהנהגות בעולם, לא חשוב איפה. תבוסת האביב הערבי בתוניס, במצרים, בעיראק ובסוריה הביאה לייאוש פוליטי ולפשיטת רגל. לא מעניין אותם איך המזרח התיכון יכול להראות בלי דיקטטורות, בלי שחיתות ועם דמוקרטיה מתפקדת, הם מתנגדים לזה. לעומתם, המאמץ של ביידן לתמוך בכל מקום בעולם באופוזיציה דמוקרטית נגד דיקטטורות, התבטאה בבירור בנאום.

זה מראה על אופי הפגישה בין שרי חוץ ערבים, לפיד ועם נוכחות בלינקן בבאר שבע. כל מרכיבי הממשלה מברכים על הפגישה עם שרי החוץ של מצרים, הנסיכויות, בחרין ומרוקו שבאים לישראל, מה שמראה את חשיבותה באזור. אין ספק שיש בפגישה השג קצר טווח לישראל. אבל מי שחסר בפגישה הם הפלסטינים, שבכלל לא נמצאים בה, ולכן עבדאללה מלך ירדן ביקר ברמאללה כדי לפגוש את אבו מאזן. לא ברור למה ירדן לא מעוניינת להשתתף בוועידה, וכנראה שיש לה חילוקי דעות עם מדינות המפרץ. לאחר הפגישה של בנט בשרם א-שיח עם סיסי ועם בן זייד, ישראל טוענת שהיא יצרה חזית נגד ביידן, כי גם הם לא מרוצים מההסכם הצפוי עם איראן.

מי שחושב שנושא הפגישה העיקרי יהיה חתימת ההסכם עם איראן, טועה. כאשר בלינקן בא מוורשה אחרי 3 ימים של סיעור מוחות על המאבק נגד פוטין, ברור שהוא מעוניין רק בדבר אחד  – והוא המלחמה נגד רוסיה. בלינקן בא להבהיר שמי שלא לוקח עמדה ביחס למאבק נגד פוטין ישלם על זה מחיר. התירוצים הם סביב איראן, אבל האמת שכל אחת מהמדינות המשתתפות בבאר שבע מתעניינות רק בשמירה על השלטון שלהם. ביידן חושב שגם בן סלמאן, סיסי, אסד ודומיהם צריכים להסתלק, וכמוהם גם נתניהו. הוא מבין שאיראן היא תרוץ ישראלי, כי הניצחון של ביידן פירושו נפילת כל המשטרים האלה. המשטרים האלה מצפים עוד שלוש שנים כדי שביידן יובס ואז יחזור טראמפ. ולכן אוקראינה היא המבחן הגדול של ביידן, ואם הוא יכשל הפשיזם האמריקאי יחזור.

במסיבת עיתונאים בוורשה שאלו את ביידן מה יקרה אם יכשל בבחירות הבאות, מי יעמוד לצדנו? התשובה שלו היתה שהמדיניות הזאת לא תשתנה, ואם טראמפ רוצה להתמודד שוב, הוא מחכה לו ויביס אותו בשנית. כולם, כולל פוטין, מחכים לראות מה יקרה. ולכן, ביידן אומר לכולם – תבחרו באיזה צד אתם תומכים, זה לא הזמן להסס. ישראל רוצה לדבר על איראן, אבל בלינקן ייתן להם שיעור איך העולם מחולק, שאיראן היא נושא משני ולא חשוב, ושסדר העדיפויות הוא קודם כל המלחמה על אוקראינה נגד פוטין. בלינקן יגיד את זה לבחריין, לנסיכויות, למצרים ולישראל מקטן ועד גדול – אל תשחקו אתנו, תחליטו  עכשיו. לישראל הוא יגיד גם שבמקום לעודד את כל המשטרים שמתנגדים לביידן, עליה לבחור צד. מצד שני, מהנסיכויות ובחריין בלינקן יבקש שיגבירו את יצור הנפט והגז בשביל לספק אותו לאירופה כתחליף לגז ולנפט של פוטין., מה שעצבן את סעודיה ואת הנסיכויות, היה שארה”ב סכמה עם השיח תמים בן חמד, האמיר של קטר, הנמנית בין היצרניות הגדולות של הגז, שיספקו כמויות יותר גדולות של גז ויורידו את המחירים. גם מאיראן הם מצפים לזה.

לגבי סין, היא אינה עומדת ביחד עם רוסיה, וארה”ב נמצאת במו"מ אתה. בדיון בין ביידן ובין שי מה-18.3, ביידן אמר לשי בפירוש שארה”ב ואירופה הם עיקר הקונים מהם, ואם הם יתמכו בפוטין הם יאבדו אותם, זה לא ימשיך כמו קודם. ביידן מנסה לשנות את עמדת סין כלפי רוסיה ולהפוך אותה מתומכת למתבוננת. וזה נכון לגבי כל מי שלא נקט בעמדה.

ולכן, כל הבריתות האלו שישראל עוסקת בהם הן חסרות ערך, כי כול אותן מדינות נשענות על ארה”ב והן מודות בכך, הן לא יכולות להחזיק מעמד בתחרות עם סין בלי התמיכה האמריקאית. הן לא יכולות לגרור את העולם מאחורי הנושא של איראן ובהזדמנות זו לתמוך בכיבוש של הגדה, ובמשטרים דיקטטורים. גם אם בלינקן ידבר על איראן, הוא ידרוש מהן לקחת עמדה בנושא רוסיה ופוטין, שהוא רואה בפוטין ואסד רוצחים. כמו כן עדין יש בעיה עם הודו, שעדין לא נקטה עמדה ומשחקת עם זה. גם זה דורש לחץ ושכנוע כדי להזיז את הודו מעמדתה. מה שחשוב בפגישה זה לא הנושא של איראן, אלא של האנרגיה, כי האנרגיה היא מה שמממן את המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה. מכאן צפוי לחץ על הנסיכויות ואבו דבי וסעודיה לייצר יותר נפט וגז, ולהימנע מהעלאת מחירי הנפט, שיוצרים אינפלציה. זה הנושא האמתי היחיד שעומד על סדר היום.

הנושא של שלום אזורי, שלום של משטרים ערבים דיקטטורים ומושחתים עם הכיבוש, אינו מעניין את העולם. כך מוצאת את עצמה ישראל בחזית חדשה בעמדה מנוגדת להנהגה האמריקאית. דעם תומכת בשינוי המשטר, ובשינוי הכיבוש. לרוע המזל הפלסטינים נמצאים בכלל מחוץ למשחק הזה ולא רואים במה שקורה הזדמנות להצטרף למחנה הדמוקרטי. לא פתח ולא חמאס מסוגלים לסבול את החוקים הדמוקרטים ולנקוט עמדה. העולם השלישי איבד את התקווה להשתחרר. אפילו הסורים שתומכים באוקראינה, מתקשים לתמוך בביידן, כלומר בארה"ב. כאשר הם היו תחת המתקפות של אסד הם קראו לארה”ב להתערב בסוריה ולהגן על התושבים, וכאשר זה לא קרה הם אבדו את התקווה בארה”ב. היום לא אכפת להם מי יתמוך בהם הפשיסט טראמפ או ביידן, הם לא מוכנים לקשור את עצמם לתנועת הנשים, השחורים, האקלים וכו'.

ארה"ב של ביידן אימפריאליסטית?

הדברים הגיעו לידי כך שהם ממשיכים לראות את ארה”ב כאימפריאליסטית עם אינטרסים. לארה”ב לא חסרים נפט, חומרי גלם, והיא לא מעורבת במלחמה בווייטנאם. האינטרס האמריקאי הוא לשמור על הצדק והדמוקרטיה, דבר שהמדינות הערביות לא מצליחות להבין.

שלחתי מאמר שהתפרסם ביום שישי ב"ידיעות אחרונות", איך מתייחסים בארה”ב למועמדת השחורה של ביידן לבית המשפט העליון בארה”ב. הם יודעים שהיא תנצח, אבל הם משגעים אותה, ומתחילים לשאול אותה למשל מה עמדתה כלפי פדופילים. הימין האמריקאי עובד היום עם טראמפ להפיל את ביידן. הארץ פירסם מאמר נוסף איך פוטין עובד עם הימין האמריקאי בתוך ארה”ב באמצעות אנשים מרכזיים סביב טראמפ. זה נקרא אינטרסים אימפריאליסטים? פוטין הוא מי שעבד למען שינוי המשטר בארה”ב, והוא סייע למלא את בית המשפט העליון בשופטים שמרנים, שרוצים לבטל את זכות ההפלה בארה”ב, למנוע מהשחורים את זכות ההצבעה, מונע מבתי הספר ללמד את ההיסטוריה של השחורים, ותמך בניסיון ההפיכה על הקונגרס. ביידן מגן על הבית כשהוא קורא להדיח את פוטין.

אנשים לא מבינים את זה, לא בישראל ולא במשטרים הערבים, שמוציאים עשרות אנשים להורג בשבוע. איפה היה האינטרס האמריקאי כאשר נלחמו נגד היטלר? זה היה האינטרס של כלל האנושות. היום צריך להגן על הדמוקרטיה. כיום מחוקקים בארה”ב חוק שמאפשר להטיל מס של 1% מהונם של מיליארדרים, זה ניקרא אימפריאליזם? זהו מאבק מאוד קשה בתוך ארה”ב, ולהבסת פוטין יש השלכות גורליות על המאבק נגד הדיקטטורות והפשיזם בעולם. כל הדיבורים על האינטרסים האמריקאים מראים שהטוענים חיים בעולם אחר, ולא מבינים את הסכנות האמתיות שאנחנו עומדים מולם. מפלגה שרוצה להגיע לשלטון ולשנות את המשטר, צריכה לתמוך בביידן. ומי שרוצה לשמור על הקיים ולהפיל דמוקרטיות צריך לתמוך בפוטין ובטראמפ.

למה ביידן מכניס שופטת שחורה לבית המשפט העליון? למה הוא מכניס נשים, ולהט"בים לכל משרה? כי הוא אימפריאליסט? למה הוא תומך באוקראינה, כי הוא לא תומך בזכויות אדם וזכויות עמים? הוא רוצה להמשיך שסין תפיץ את העולם בסחורות זולות שבאות מניצול העובדים? יש לו אינטרס להעלות את רמת החיים של עובדים ועניים. לכן הוא חייב להגיע להסכמים זמניים עם קטר ונסיכויות המפרץ כדי לפתור את התלות בנפט הרוסי. אגב, נתניהו עד היום לא מכיר בתוצאות הבחירות בישראל, כמו טראמפ, והוא טוען שבנט גנב את הבחירות. בלינקן מעדיף את בנט על נתניהו בכל זאת כי הוא קצת פחות מסוכן. הוא צריך את הנפט הסעודי לא בשביל עצמו אלא בשביל אירופה. אבל זה שלב שהולך להסתיים, כי העולם עומד לעבור לאנרגיה מתחדשת, וזה ברור. האינטרס הוא להציל את ארה”ב קודם כל, לא את ההון האמריקאי אלא את הדמוקרטיה האמריקאית, כי פוטין עבד לשנות את המשטר. אם ביידן יכשל, זה יהיה אסון בקנה מידה עולמי, הרבה יותר גרוע ממה שקורה באוקראינה.

רוסיה היא מעצמה גרעינית, ומלחמה אתה היא מלחמת עולם שלישית. איראן היא מעצמה אזורית, שלא מאיימת על העולם במלחמה גרעינית. בישראל יש הסתכלות פרובינציאלית שרואה בישראל את מרכז העולם, והיא לא! בלינקן בא לפולין, שגם היא רצתה לבטל חוקים דמוקרטים ולשנות את המשטר, ואמר להם לבחור, והם בחרו. זה מה שבלינקן יגיד גם בבאר שבע.

 

Avatar

אודות יעקב בן-אפרת