הגניאולוגיה של דאע"ש

מאת יאסין אל-חאג' סאלח פורסם באתר אלג'ומהוריה בערבית בפברואר 2016 *התכנים המופיעים בסוגריים מרובעות הן הערות המתרגם לעברית* אף על פי שהמדינה האיסלאמית של עיראק וסוריה (ISIS או דאע"ש), הופיעה […]

מאת יאסין אל-חאג' סאלח
פורסם באתר אלג'ומהוריה בערבית בפברואר 2016

*התכנים המופיעים בסוגריים מרובעות הן הערות המתרגם לעברית*

אף על פי שהמדינה האיסלאמית של עיראק וסוריה (ISIS או דאע"ש), הופיעה בסוריה ב- 2013, ניתן לזהות את שורשיה ב- 3 רבדים היסטוריים דרך שלושה מרחבים גיאוגרפיים ומרחבי השפעה. המוקדם ביותר באפגניסטן, לאחריו עיראק והנוכחי בסוריה.

רבדים אלה יש לנתח על פי האנתרופולוגיה הפוליטית של ג'ורג' בלנדיר, שלשיטתה מצבים, אירועים ופרקטיקות מאוחרות יותר אינן מחליפות את קודמותיה, אלא מייצרות רבדים חדשים, נוספים. בספרו "היסטוריה של רעיונות דתיים", קובע חוקר הדתות מירצ'ה איליאדה כי בין המרכיבים המכוננים תופעות חברתיות דתיות, הקדומים ביותר הם העמוקים ביותר במבנה התופעה. מכאן, שהמרכיבים המאוחרים יותר הם אלו שבהם עלינו להתבונן ושאיתם מקיימת התופעה יחסי גומלין עם סביבתה המיידית.

השכבה האפגאנית
מנסיונם המכונן באפגאניסטן, למדו אנשי דאע"ש את הכלים הראשוניים לבניית קשרים בקנה מידה גלובלי. ה"ג'יהאד" הערבי והאיסלאמי באפגאניסטן במהלך שנות ה- 80 הוא הדוגמא הקדומה ביותר לגלובליזציה שכזו, לפני שהפך המושג לנפוץ בשנות ה90. באותה התקופה, הייתה אפגאניסטן תחת כיבוש סובייטי ובשנתו האחרונה לכהונתו של ג'ימי קארטר, מימן הסי.איי.איי בעצתו של היועץ לענייני ביטחון לאומי של קארטר, זביגנייב ברז'ינסקי, את הקמתה של תנועת התנגדות איסלאמית (התנגדות איסלאמית לסובייטים כמובן).

הג'יהאד האפגאני מומן בתחילה על ידי הסעודים בעוד שהאמריקאים סיפקו את הנשק. שירותי המודיעין הסעודיים, הפקיסטניים והמצריים נטלו חלק בארגון וסיוע לאותה תנועה. באותו הזמן, נעשו הדברים בהסכמת ממשלותיהם. לא היה בשלב זה כל מרכיב חתרני או קונספירטיבי. חשוב מאוד לזכור מי היו אלו שקפצו ראשונים על ספינת המימון של הג'ידהיסטים של ימינו עם ארה"ב בתפקיד הקברניט. בעוד שקמפיין הג'יהאד נגד הרוסים היה מורכב מקבוצות שרק החלו להתפתח, ואשר קיבלו ייעוץ מודיעיני. ניהול המגעים עם קבוצות אלו נעשו עם אנשי מודיעין וצבא, ולא עם ראשי מדינות ושרי חוץ.

הג'יהאד האפגני היה מורכב מאפגאנים וכמו כן מכמות גדולה של ערבים מערב הסעודית ומצרים; סורים, שהגיעו לאפגניסטאן לאחר שהאחים המוסלמים נחלו תבוסה במאבקם נגד משטר חאפז אל-אסד בסוף שנות ה70 ותחילת ה80; אלג'יראים, פלסטינים איסלאמיים שהיו חלק מעזיבתם של אש"ף את ביירות ב1982, וכמו כן פעילים ממדינות ערביות רבות אחרות. מקבוצות מתגייסים ומתנדבים אלו, צמחה תופעת "האפגאנים הערבים" או "המוג'אהידין".

אך הקמת רשת איסלאמית שמטרתה הכרזת ג'יהאד נגד ברה"מ, להבדיל מתנועת שחרור לאומית חילונית, לא צמחה בואקום. הרעיון של תחימת גבול ההשפעה של הנוכחות הסובייטית באמצעות קו איסלאמי, או "החגורה הירוקה", היה נוכח במחשבה האמריקאית בימי המלחמה הקרה. הרשת האיסלאמית שימשה את האמריקאים תוך שהיא זוכה לחסות של הסעודים בשרות המלחמה של ארה"ב נגד הלאומיות הערבית והקומוניזם מאז שנות ה60. האיסלאמיזאציה של אפגאניסטן סיפקה אז לסעודיה ולפקיסטן, שהייתה אז תחת שלטונו של זיא אל-חאק, תפקיד מרכזי בהקמת תנועת הג'יהאד. כיום כל בר דעת יודע כי האצולה הווהאבית (השולטת בסעודיה) הייתה בת ברית נאמנה של ארה"ב ושהיא השולטת

עמודים: 1 2 3 4 5 6 7 8

דעם כלכלה ירוקה - מדינה אחת

אודות דעם כלכלה ירוקה - מדינה אחת

מפלגת דעם מציעה את הגרין ניו דיל ישראלי-פלסטיני כתשובה המתאימה הן למשבר הפוליטי והכלכלי שישראל עוברת, והן ליצירת בסיס לבניית שותפות ישראלית-פלסטינית אמתית. זוהי התכנית שבאמצעותה ניתן לסיים את הסכסוך בין העמים, ולהביא לביטול משטר האפרטהייד אשר ישראל כופה על הפלסטינים בשטחים הכבושים. זאת התכנית שבכוחה להחליף את הכיבוש בשותפות על בסיס של צדק אזרחי, שיעניק זכויות אזרחיות מלאות לפלסטינים כמו לישראלים במסגרת מדינה משותפת. אנו קוראים לשינוי סדר העדיפויות הכלכלי והחברתי. המאבק לעצירת משבר האקלים והצלת העולם מכיליון, אינם משימה "ציונית" או "פלסטינית", אלא משימה כלל אנושית. כמו שאי אפשר ליישם מדיניות ירוקה בארה"ב במנותק מטיפול בגזענות נגד השחורים; כך אי אפשר ליישם מדיניות ירוקה בישראל במנותק מחיסול משטר האפרטהייד כלפי הפלסטינים, והאפליה הגזענית נגד האזרחים הערבים בישראל. הצטרפו היום למאבק במשבר האקלים ולמען חברה צודקת ושוויונית.